Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Explorarea culturii anglo-americane

Miercuri, la C. T. „Andrei Șaguna” - cerc de limba engleză

Explorarea culturii anglo-americane

În cadrul activităților extracurriculare, prof. Curpaș Anca (profesor de engleză la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea) a inițiat un cerc de limba engleză. La atelierul de lucru de miercuri (17 martie 2010), cu tema „Explorarea culturii anglo-americane”, invitatul special al „șogunilor” a fost Mrs. Kim Marks Petruțiu.

Scopul cercului de limba engleză este „de a-i transpune pe elevi în mediul lingvistic, social și cultural al Marii Britanii și Statelor Unite, oferindu-le șansa de a interacționa mediat și nemediat cu aspecte concrete din trecutul și prezentul acestor două țări vorbitoare de limbă engleză. Invitații speciali ai viitoarelor activități de cerc vor lărgi șansele și contextul de exersare a limbii în dialog direct cu vorbitori nativi ai limbii engleze”, ne-a declarat coordonatorul cercului, prof. Curpaș Anca.
Activitatea a fost structurată în jurul a trei festivități, prezentate în power point, luate drept puncte de reper tematic, audierea unei secvențe dintr-o piesă radiofonică (listening for specific information) și un videoclip-ilustrație a competițiilor organizate în cadrul târgurilor rurale.
În prima secțiune, au fost spicuite momentele de început ale istoriei Americii (secolul al XVII-lea), fiind surprinsă relația de debut dintre primii coloniști și triburile amerindiene.
Cea de-a doua secțiune a urmărit să demistifice percepția adesea eronată asupra zilei de Valentine’s, oferind suportul istoric și practicile contemporane ocazionate de 14 februarie a fiecărui an.
Cea de-a treia secțiune a avut drept pretext târgurile anuale desfășurate în fiecare stat american și a căror savoare inimitabilă le conferă un loc aparte în viața societății americane.
Cireașa de pe tortul manifestării a constituit-o înfruptarea din tradiționala plăcintă americană cu mere (apple pie) și aromatul apple cider, specialități servite la târgurile rurale.
Să mai spunem că la atelierul de lucru de miercuri au participat 37 de elevi, iubitori de limbă engleză (din clasele a IX-a D, a X-a A și B, a XII-a E, a XIII-a E, F și G), precum și profesori de la catedrele de limbi și arte. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Explorarea culturii anglo-americane.

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:47:16 Ora standard a Europei de Est