Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Luni și marți, ședințe cu părinții, miercuri și joi, activități cu porțile deschise!

La Grădinița nr. 36 – „Iris” din Oradea, cu cărțile pe față!

Luni și marți, ședințe cu părinții, miercuri și joi, activități cu porțile deschise!

Luni și marți, la Grădinița nr. 36 – „Iris” din Oradea (situată în calea Aradului), au avut loc ședințe cu părinții, iar miercuri și joi, activitățile didactice s-au desfășurat cu porțile deschise (de la ora 8.00 la 12.00), cu participarea și implicarea directă a părinților doritori să vadă cum se comportă și învață copilul lor.

„Activitățile cu părinții au o tradiție la Grădinița nr. 36, desfășurate în cadrul parteneriatului „Grădiniță-familie”, după cum aveam să aflăm de la directorul grădiniței, dna prof. Lidia Petrica. După ședințele cu părinții, care au avut loc luni și marți, ieri și astăzi (miercuri și joi – n.n.), părinții, în jur de 30 în fiecare zi, au participat efectiv la activitățile didactice, implicându-se în activitate, în anumite momente, alături de copii și educatoare, putând astfel să aprecieze mai exact munca pe care o depun cadrele didactice pe parcursul unei zile, să conștientizeze atât frumusețea muncii noastre, dar și neajunsurile și greutățile pe care le întâmpinăm în a educa și modela pe fiecare copil, în funcție de particularitățile și personalitatea fiecăruia. În diferite perioade ale zilei, fiecare a stat cât a putut, dar au ajuns să vadă de toate, inclusiv activități opționale desfășurate în sala de sport, gimnastică ritmică, activitate condusă de dna prof. Elisabeta Moțica. Au văzut ce mănâncă și cum mănâncă copiii lor. Astăzi, avem în mijlocul nostru prieteni dragi de la Grădinița nr. 10, structura Grădiniței nr. 36, copiii din grupa doamnei educatoare și pe doamna educatoare Elena Nemeș. Ca o încununare a activităților desfășurate, ieri și astăzi, la sfârșitul programului părintele preot Vasile Popa, tatăl Anastasiei, din grupa mică, s-a oferit să ne sfințească localul – „Așa îi stă bine unei case noi, să fie sfințită”, ne-a îndemnat părintele, iar noi ne bucurăm de oferta părintelui Vasile Popa”.
Am mai aflat apoi de la doamna director că săptămâna viitoare, la Grădinița nr. 36, vor începe cursuri pentru părinți, în cadrul programului educațional „Educăm așa”, prin care părinții vor fi consiliați în direcția cunoașterii metodelor celor mai eficiente pe care să le aplice în educarea propriilor copii, apreciindu-i și stimulându-i în măsură mai mare decât pedepsindu-i... fără vină.
Dansul florilor de primăvară
Trecând prin cele trei săli de grupă, am asistat și noi la câteva activități didactice, iar la sfârșitul programului, la slujba de sfințire a localului.
La grupa mică (educatoare, prof. Adriana Toma și ed. Jeanina Boc), copiii au aflat povestea lui „Ciripel cel Mofturos” (puiul de rândunică), iar pe centre de interes, s-au ocupat cu pictatul unui cuib de barză, au modelat ouă de barză și au confecționat barza pentru machetă. În grupa mare pregătitoare (educatoare, inst. Liliana Pașcalău și ed. Livia Madar), se desfășura un joc-concurs de matematică (o evaluare și o consolidare a cunoștințelor), numărând crescător și descrescător în intervalul 1-10, prin bătaie din palme, căutând vecinii unui număr indicat, completând cifra numărului omis și formând mulțimi, potrivit cifrei afișate sau numărând florile roșii și galbene. Prof. Crina Demian și inst. Florentina Duma pregăteau copiii din grupa mijlocie pentru „Dansul florilor de primăvară” pe care aveau să-l prezinte în hol, înaintea slujbei de sfințire; un dans tematic și de mișcare, în care fiecare copil este o floare de primăvară, purtând pe cap coronița cu florile respective, iar un bondărel (deloc leneș) venea să culeagă flori. Și părinții au luat parte la dansul florilor, intrând în cercul lor și mișcându-se cu ei; la fel și la jocul „Cine ești tu?” (un joc de intercunoaștere); unii părinți au ajuns pe post de Albă-ca-Zăpada, desfășurând treburi gospodărești pentru piticii grupei (ascuțindu-le creioane colorate)...
Discutând cu trei dintre mămicile amabile să ne răspundă întrebărilor (Lucreția, Georgiana și Rodica), aveam să aflăm că unii au participat și anul trecut la astfel de activități și că apreciază drept „eficiente și de mare folos” aceste activități interactive cu părinții. „Suntem încurajați să ne aplaudăm copiii, să-i apeciem mai mult. Nu am crezut că în cadrul grupei, copiii pot fi atât de uniți”. Mama panseluței a ajuns pe post de Albă-ca-Zăpada, a ascuțit creioane colorate și tare s-a minunat de atmosfera din sala de grupă, de armonia care domnește între copii. „Copiii sunt mult mai prietenoși cu educatoarea, dar și ei între ei, decât am crezut noi”. „Copiii au format propoziții, au despărțit cuvinte în silabe, au făcut atâtea lucruri, iar doamna educatoare e atât de calmă și caldă cu ei. Eu nu aș putea avea atâta răbdare. E greu să lucrezi cu atâția copii. Nouă, acasă, ne este greu cu unul. Eu nu aș rezista între ei. Fiecare cu meseria și plăcerea lui. Eu sunt coafeză. Nu le este ușor dascălilor cu atâta consum nervos”.
După slujba de sfințire, pe copii îi așteptau masa și pătuțul... cu Făt-Frumos și Ileana Cosânzeana... (Ovi DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (105 poze), accesați Galeria foto: Luni și marți, ședințe cu părinții, miercuri și joi, activități cu porțile deschise!

Trimite email
duminică, 11 mai 2025, 07:56:27 Ora de vară a Europei de Est