Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Luni și marți, ședințe cu părinții, miercuri și joi, activități cu porțile deschise!

La Grădinița nr. 36 – „Iris” din Oradea, cu cărțile pe față!

Luni și marți, ședințe cu părinții, miercuri și joi, activități cu porțile deschise!

Luni și marți, la Grădinița nr. 36 – „Iris” din Oradea (situată în calea Aradului), au avut loc ședințe cu părinții, iar miercuri și joi, activitățile didactice s-au desfășurat cu porțile deschise (de la ora 8.00 la 12.00), cu participarea și implicarea directă a părinților doritori să vadă cum se comportă și învață copilul lor.

„Activitățile cu părinții au o tradiție la Grădinița nr. 36, desfășurate în cadrul parteneriatului „Grădiniță-familie”, după cum aveam să aflăm de la directorul grădiniței, dna prof. Lidia Petrica. După ședințele cu părinții, care au avut loc luni și marți, ieri și astăzi (miercuri și joi – n.n.), părinții, în jur de 30 în fiecare zi, au participat efectiv la activitățile didactice, implicându-se în activitate, în anumite momente, alături de copii și educatoare, putând astfel să aprecieze mai exact munca pe care o depun cadrele didactice pe parcursul unei zile, să conștientizeze atât frumusețea muncii noastre, dar și neajunsurile și greutățile pe care le întâmpinăm în a educa și modela pe fiecare copil, în funcție de particularitățile și personalitatea fiecăruia. În diferite perioade ale zilei, fiecare a stat cât a putut, dar au ajuns să vadă de toate, inclusiv activități opționale desfășurate în sala de sport, gimnastică ritmică, activitate condusă de dna prof. Elisabeta Moțica. Au văzut ce mănâncă și cum mănâncă copiii lor. Astăzi, avem în mijlocul nostru prieteni dragi de la Grădinița nr. 10, structura Grădiniței nr. 36, copiii din grupa doamnei educatoare și pe doamna educatoare Elena Nemeș. Ca o încununare a activităților desfășurate, ieri și astăzi, la sfârșitul programului părintele preot Vasile Popa, tatăl Anastasiei, din grupa mică, s-a oferit să ne sfințească localul – „Așa îi stă bine unei case noi, să fie sfințită”, ne-a îndemnat părintele, iar noi ne bucurăm de oferta părintelui Vasile Popa”.
Am mai aflat apoi de la doamna director că săptămâna viitoare, la Grădinița nr. 36, vor începe cursuri pentru părinți, în cadrul programului educațional „Educăm așa”, prin care părinții vor fi consiliați în direcția cunoașterii metodelor celor mai eficiente pe care să le aplice în educarea propriilor copii, apreciindu-i și stimulându-i în măsură mai mare decât pedepsindu-i... fără vină.
Dansul florilor de primăvară
Trecând prin cele trei săli de grupă, am asistat și noi la câteva activități didactice, iar la sfârșitul programului, la slujba de sfințire a localului.
La grupa mică (educatoare, prof. Adriana Toma și ed. Jeanina Boc), copiii au aflat povestea lui „Ciripel cel Mofturos” (puiul de rândunică), iar pe centre de interes, s-au ocupat cu pictatul unui cuib de barză, au modelat ouă de barză și au confecționat barza pentru machetă. În grupa mare pregătitoare (educatoare, inst. Liliana Pașcalău și ed. Livia Madar), se desfășura un joc-concurs de matematică (o evaluare și o consolidare a cunoștințelor), numărând crescător și descrescător în intervalul 1-10, prin bătaie din palme, căutând vecinii unui număr indicat, completând cifra numărului omis și formând mulțimi, potrivit cifrei afișate sau numărând florile roșii și galbene. Prof. Crina Demian și inst. Florentina Duma pregăteau copiii din grupa mijlocie pentru „Dansul florilor de primăvară” pe care aveau să-l prezinte în hol, înaintea slujbei de sfințire; un dans tematic și de mișcare, în care fiecare copil este o floare de primăvară, purtând pe cap coronița cu florile respective, iar un bondărel (deloc leneș) venea să culeagă flori. Și părinții au luat parte la dansul florilor, intrând în cercul lor și mișcându-se cu ei; la fel și la jocul „Cine ești tu?” (un joc de intercunoaștere); unii părinți au ajuns pe post de Albă-ca-Zăpada, desfășurând treburi gospodărești pentru piticii grupei (ascuțindu-le creioane colorate)...
Discutând cu trei dintre mămicile amabile să ne răspundă întrebărilor (Lucreția, Georgiana și Rodica), aveam să aflăm că unii au participat și anul trecut la astfel de activități și că apreciază drept „eficiente și de mare folos” aceste activități interactive cu părinții. „Suntem încurajați să ne aplaudăm copiii, să-i apeciem mai mult. Nu am crezut că în cadrul grupei, copiii pot fi atât de uniți”. Mama panseluței a ajuns pe post de Albă-ca-Zăpada, a ascuțit creioane colorate și tare s-a minunat de atmosfera din sala de grupă, de armonia care domnește între copii. „Copiii sunt mult mai prietenoși cu educatoarea, dar și ei între ei, decât am crezut noi”. „Copiii au format propoziții, au despărțit cuvinte în silabe, au făcut atâtea lucruri, iar doamna educatoare e atât de calmă și caldă cu ei. Eu nu aș putea avea atâta răbdare. E greu să lucrezi cu atâția copii. Nouă, acasă, ne este greu cu unul. Eu nu aș rezista între ei. Fiecare cu meseria și plăcerea lui. Eu sunt coafeză. Nu le este ușor dascălilor cu atâta consum nervos”.
După slujba de sfințire, pe copii îi așteptau masa și pătuțul... cu Făt-Frumos și Ileana Cosânzeana... (Ovi DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (105 poze), accesați Galeria foto: Luni și marți, ședințe cu părinții, miercuri și joi, activități cu porțile deschise!

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:12:02 Ora standard a Europei de Est