Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Oameni și locuri. Prezentarea locurilor natale

Dincolo de curriculum,

Oameni și locuri. Prezentarea locurilor natale

În decembrie 2009, partenerii de proiect de la Școala cu clasele I-VIII nr.11 din Oradea (director – prof. Adelina Iacob) și Școala cu clasele I-VIII din Borod (director - prof. Adina Dana Buci) au avut prima întâlnire de proiect, la Borod, cu tema „Tradiții la sat”. Marți (23 martie 2010), s-a desfășurat cea de-a doua reuniune de proiect, la Oradea, sub genericul „Oameni și locuri. Prezentarea locurilor natale”.

Primarul comunei Borod, dl Sorin Sarca, i-a ajutat pe copiii din Borod și Valea Mare (de Criș), să ajungă la Oradea, asigurându-le un microbuz.
Magic show, la „Arcadia”
Potrivit programului reuniunii, partenerii de proiect și-au dat întâlnire, dimineață, la Teatrul de Stat pentru Copii și Tineret „Arcadia”, unde au vizionat împreună piesa „Magic show”. Cu bateriile încărcate cu bună dispoziție, gazdele (elevii claselor I D, a II-a A, a III-a E și a IV-a C, însoțiți de dascălii lor: înv. Cornelia Șill, prof. Angela Nuță, Olimpia Tăutu și Domnica Popa) și-au condus oaspeții (copiii din Borod și Valea Mare de Criș, însoțiți de prof. Florina Sarca, înv. Szabo Irina și inst. Marinica Păcurar) prin centrul municipiului spre a le prezenta obiectivele turistice și culturale, monumentele cu care ei se mândresc, ca orădeni. După Pasajul „Vulturul Negru” au trecut pe la Biserica cu Lună și Primăria Oradea, pe lângă statuile lui Emanuil Gojdu, Mihai Viteazul și Mihai Eminescu, pe care au dorit să le imortalizeze pentru portofoliul proiectului lor național – „Dincolo de curriculum”, dar și pentru a le avea în albumul lor cu amintiri. Ajunși la școală, i-au invitat pe bunii lor prieteni în sala Comenius, unde, cu ajutorul imaginilor, și-au reamintit de prima lor întâlnire, de la Borod, de spectacolul de datini, obiceiuri și tradiții locale, de zona turistică a Borodului și Întreprinderea de prelucrare a lemnului, de cele șase sate ale comunei, dar și de proiectele ambițiosului primar, Sorin Sarca, de a obține sute de mii de euro pentru reabilitarea și extinderea clădirii școlii...
La întâlnirea de la Oradea, au participat și partenerii de proiect de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 2, însoțiți de înv. Ana Marc și Ileana Andrica.
Dansul pinguinului
 Au vizitat apoi școala, iar în sala de sport, coordonatorii de proiect, Angela Nuță și Domnica Popa, le-au pregătit un concurs surpriză - „Dansul pinguinului”. Aliniați pe clase, orădenii și mai apoi și oaspeții și-au etalat măiestria în prezentarea acestui dans de reuniune și forță colectivă...
Diplomele au răsplătit efortul și au consfințit calitățile de dansatori și prieteni, iar masa festivă, cu schimbul de atenții, a însemnat încă un moment de socializare și bună cooperare, fără frontiere și bariere...
La plecare, cu mic cu mare, copiii din Borod și Valea Mare, s-au abătut pe la Orășelul copiilor pentru „a testa” aparatele de joacă ale orădenilor. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Oameni și locuri. Prezentarea locurilor natale.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:56 Ora standard a Europei de Est