Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Educăm așa”... pentru părinți și copii mulțumiți

La Grădinița nr. 36 – „Iris” din Oradea,

„Educăm așa”... pentru părinți și copii mulțumiți

Prof. Florentina Duma și Crina Demian, educatoarele grupei mijlocii de la Grădinița nr. 36 – „Iris” din Oradea au ținut, joi (25 martie 2010), cel de-al doilea curs pentru educația părinților după metoda „Educăm așa”.

Parcurgând cele cinci teme ale cursului (care se desfășoară pe perioada a cinci săptămâni), viitorii instructori de părinți urmăresc ca părinții să folosească în educația propriilor copii metode și procedee  eficiente: mai multă atenție pozitivă, mai multe aprecieri pozitive și recompense; înlocuirea pedepselor fizice (atunci când copiii încalcă regulile și limitele) cu alte modalități de pedepsire, mai puțin dăunătoare. Prin intermediul jocurilor (în care părinții sunt în locul și în rolul copiilor lor), părinții conștientizează eficiența acestor metode și procedee, întrucât ei înșiși văd și simt cum e atunci când ești apreciat, iar filmul vizionat le oferă dovezi în plus, menite să întăresc aceste reguli.
„Regulile stabilite trebuie să fie foarte clare și precise. Când ați spus NU... să fie NU. Fiți consecvenți. Stabiliți limitele, dar le și explicați de ce nu au voie să facă acel lucru. Să fiți foarte convingători. Ignorarea se poate  folosi în situația în care copilul dorește să vă atragă atenția, dar nu și în cazul unui comportament periculos...”  
 Așadar, prin participare activă în timpul cursului (și prin temă de casă), părinții sunt puși în situația de a învăța și experimenta noi metode de educație a copiilor.
„Educăm așa, oferă părinților mai multă siguranță și încredere în sine atunci când laudă sau recompensează copilul pentru ceea ce a făcut bun, dar și atunci când îi atrage atenția că face ceva inacceptabil. Părinții care sunt siguri pe ei și au o încredere mai mare în sine oferă, la rândul lor, copiilor mai multă siguranță și încredere, dar și mulțumire. Or, scopul cursului este: părinți mulțumiți și copii mulțumiți”, a concluzionat directorul grădiniței, prof. Lidia Petrica, prezentă la curs în calitate de părinte. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Educăm așa”...  pentru părinți și copii mulțumiți.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:15:46 Ora standard a Europei de Est