Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educațional „O lacrimă pentru Terra”

La Beiuș

Proiectul educațional „O lacrimă pentru Terra”

Proiectul educațional „ O lacrimă pentru Terra” este un proiect național în care sunt angrenate 60 de școli din țară. La inițiativa inst. Diana Târnăveanu și a prof. Daniel Marius Popa, acest proiect a prins viață ca urmare a participării celor doi dascăli la Seminarul internațional „Învățământul contemporan pe coordonate europene”, desfășurat anul trecut la Lugoj.

Lor li s-au alăturat prof. Sârbu Gabriela din Lugoj și prof. Þurcaș Crina din București, cei patru fiind, de altfel, și coordonatorii la nivel național ai proiectului. Acesta este conceput în patru etape: până la 30 martie  - Apa, esența vieții, până la 30 aprilie – Să ajutăm Pământul să zâmbească, până la 30 mai – Comoara verde de lângă noi, până la 12 iunie – O viață mai bună într-un mediu mai curat. Proiectul are ca scop educarea elevilor în spirit ecologic, al respectului fața de mediul înconjurător, dar și de a-i angrena în diferite activități practice.
La Colegiul Național „Samuil Vulcan” prima etapă s-a desfășurat în data de 22 martie – Ziua mondială a apei. Elevii clasei a VIII-a, îndrumați de prof. Elena Ojică, au redactat eseuri literare care se constituie într-o încercare izbutită de realizare a unei adevărate mitologii a apei. Cu fantezie debordantă, gimnaziștii s-au lăsat purtați de picătura de apă, ba chiar de ocean, dincolo de marginile lumii, dar și în timp, în împlinirea unor povești de iubire sau ca martori ai unor evenimente istorice și cavalerești. Creațiile au fost reunite într-un portofoliu cu titlul „Poveștile apei”.
Prof. Remus Cristian Þoța și Alina Iovan au prezentat „Utilizarea apei în mod tradițional”, iar elevii coordonați de prof. Popa Marius Daniel, Irina Mihaela Ilieș, Alina Iovan,,Gelu Gabor, Sorin și Angelia Spiridon, Ilie și Florica Rus, prof. dr. Monica Chindea au prezentat un șir de activități practice referitoare la proprietățile fizice, chimice și biologice ale apei, dar și proprietățile apei geotermale, prețios zăcământ natural al Beiușului. Interesante au fost prezentările power point și „Circuitul apei în natură”, prezentate de elevii coordonați de prof. Olimpia Copil, Elisabeta Bolcaș, Otilia Peti și Onica Monica. În încheiere elevii au vizitat expoziția artistică dedicată apei, realizată de elevii de gimnaziu (coord. prof. Cătălin Iagăr) și de liceu (coord. prof. Claudia Bocșe).
La Liceul Pedagogic “Nicolae Bolcaș”, prima etapă s-a desfășurat în trei zile (19, 23 și 25 marti) și a cuprins un concurs de desene și machete (coordonatori: prof. Claudia Popa, Dana Ardelean, Mona Dumitraș și Monica Matica), prezentări power point (coordonatori: prof. Liviuța Ușvat, Rodica Mărcuț, Adriana Gligor, Dorina Trip, Anca Clop și inst. Diana Târnăveanu), precum și o serbare coordonată de prof. Magdalena Marian. Au participat elevi din clasele I – XII, precum și o grupă de grădiniță. Mai mulți  elevi și-au desenat pe față picături de apă.
Această primă etapă a demonstrat priceperea dascălilor, dar și setea de cunoaștere, pasiunea și receptivitatea celor peste două sute de elevi angrenați în acest proiect. (Simion Suciu)
P.S Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul educațional „O lacrimă pentru Terra”.

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 11:23:40 Ora standard a Europei de Est