Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La cea de-a treia întâlnire de proiect Comenius... în Bulgaria

Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea

La cea de-a treia întâlnire de proiect Comenius... în Bulgaria

În perioada 6 - 13 martie 2010, o echipă formată din patru elevi și două cadre didactice de la C.T. „Andrei Șaguna” din Oradea a participat la cea de-a treia vizită din cadrul proiectului Comenius „Europe on a plate”, găzduită de partenerii din Bulgaria.

După ce au descoperit bucătăria poloneză, elevii și cadrele didactice de la „Andrei Șaguna” (Viorel Chiș, din clasa a XI-a F, Alexandru Agud, Raul Þintaș Felician și Călin Jarca, din a X-a F, însoțiți de prof. Cristina Dulău și Ramona Mateiaș) au participat la cea de-a treia întâlnire din cadrul proiectului Comenius „Europe on a plate”, finanțat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPDCFP). Principalul scop al vizitei a fost descoperirea bucătăriei tradiționale bulgare, dar și a culturii, tradițiilor și folclorului poporului bulgar.
Alături de partenerii din cele cinci țări europene (Polonia, Belgia, Franța, Portugalia și Bulgaria), „șogunii” orădeni au participat la lecții de gătit, asistați fiind de maistrii bucătari ai școlii gazde.
  Elevii au învățat să gătească pui kavarma, supă țărănească de pui, un desert de lapte delicios și mere umplute, toate mâncăruri tradiționale bulgare. La finalul săptămânii, partenerii au intrat în competiția finală, gătind vestitele frigărui haiducești bulgare, fiecare dovedindu-și talentul culinar și decorativ.
Programul vizitei
În prima zi, am vizitat școala gazdă  („Profesionalna Gimnazia Po Targovia I Restorantiorstvo” din Vratsa), am luat parte la un workshop la care s-au realizat coronițe din salcie, tradiție de Paște specifică zonei. Din prima zi, de pe masă, nu au lipsit renumitele salate și mâncăruri pe bază de carne și legume. Pentru a ne face cunoscut folclorul autohton, o echipă de dansuri populare locale a prezentat câteva dansuri locale, precum și muzică tradițională. Seara, s-a lăsat cu o cină festivă. În următoarele zile, am vizitat orașul Vratza, Muzeul istoric și etnografic. În ciuda zăpezii depuse în cantități remarcabile, am călătorit în munții din apropiere pentru a vizita Peștera Ledenika din satul Moravitza (unde am văzut cum se lucrează costumele populare și alte obiecte de artizanat, dar și cum se fac plăcintele țărănești). După Mănăstirea Cherepishk, am trecut pragul câtorva restaurante locale cu mâncăruri tradiționale și muzică bulgărească. În ultima zi, am fost invitați la Inspectoratul Școlar local, unde fiecare echipă și-a prezentat țara și școala.
În ultima seară, s-a lăsat cu o cină festivă, atât pentru elevi, cât și pentru profesori, iar la plecare, gazdele ne-au însoțit într-un scurt tur al Sofiei, capitala Bulgariei, cu ale sale catedrale impunătoare și clădiri deosebit de frumoase.
Ne-am întors acasă mai bogați spiritual (sub aspect cultural-lingvistic), cu câteva rețete ale specialităților culinare tradiționale pe care umează să le aplicăm de ziua Bulgariei, când vom găti mâncăruri bulgărești pentru elevii și dascălii colegiului nostru, le vor prezenta albumul cu poze și vor audia muzica îndrăgită a partenerilor bulgari. (Cristina D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La cea de-a treia întâlnire de proiect Comenius... în Bulgaria.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 00:24:20 Ora standard a Europei de Est