Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pădurea - prietena mea

Programul internațional LeAF „Să învățăm despre pădure”

Pădurea - prietena mea

În cadrul programului internațional „Să învățăm despre pădure”, elevii clasei I C de la Școala nr. 16 din Oradea participă cu proiectul „Pădurea – prietena mea”, coordonat de înv. Cornelia Filip.

După ce s-a discutat despre rolul și însemnătatea pădurii în viața omului și pericolul pe care-l reprezintă defrișările masive din ultimii ani, s-a trecut la desfășurarea unor activități practice în clasă, apoi în natură. Copiii au fost antrenați în confecționarea, cu mâinile lor dibace, a unor căsuțe pentru păsărele, pe care le-au amplasat în copacii din parcul școlii. Au fost deosebit de încântați și au participat cu entuziasm la activitatea ce le-a stârnit mult interes, antrenându-i într-un proces de ocrotire și cunoaștere a naturii, a pădurii.
În alte activități, copiii vor face plimbări și drumeții pe malul Crișului Repede, vor îngriji spațiile verzi din parcul școlii și parcul Magnoliei din cartier, vor desfășura o activitate de educație plastică realizând din acuarelă un copac vesel sau un copac trist.
În pădurea de la Băile Felix, copiii vor sta de vorbă cu un copac sau cu o frunză, cu păsări sau cu mulți arbori, printre care vor amplasa inscripții de protejare a naturii și se vor juca. Vor conștientiza că se pot bucura de natură, respectând-o pentru ceea ce ne oferă ea, precum și pentru frumusețea ei. Prin astfel de acțiuni, încercăm să le formăm atitudini și comportamente corecte față de mediu, înțelegând responsabilitatea pe care o au pentru a menține pădurea curată și necesitatea de a proteja plantele și animalele care trăiesc în pădure.(Cornelia F.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:28:34 Ora standard a Europei de Est