Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

A doua ediție a concursului „Les petits francophones”

La Șc. „Avram Iancu”

A doua ediție a concursului „Les petits francophones”

Ziua de 20 martie are o semnificație deosebită pentru toți iubitorii limbii franceze. Este Ziua internațională a francofoniei, ocazie cu care la Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea s-a desfășurat a doua ediție a concursului „Les petits francophones”, organizat de prof. de limba franceză Liana Moruț și prof. Steliana Cîrciumaru, în colaborare cu Fundația Franco-Română pentru cultură, tineret și sport și Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”.

  Prin cele șapte probe ale concursului s-a urmărit consolidarea cunoștințelor de limba franceză, dar și a celor de cultură francofonă. Participanții, elevii claselor a VII-a C și D, a VIII-a A, B, C și D, au exersat limba franceză prin întrebări de cultură francofonă, recompunerea unor proverbe în limba franceză, descoperirea a cât mai multor țări francofone și simbolurile Franței. Noutatea ediției au fost cele două probe de audiție la care au fost supuși concurenții, care au trebuit să recunoască de pe liste cât mai multe cuvinte și expresii care au putut fi auzite în cântecele interpretate de elevii clasei a IV-a C (grupul vocal Allegria) și în piesa de teatru adaptată după „Chirița în provincie”, de Vasile Alecsandri, pusă-n scenă de către elevii clasei a VIII-a C (Alexandra Vereș, Feier Mădălina, Maghiar Raluca, Maghiar Denisa și Acatrinei Norbert).
 Cele mai bune francofoane s-au dovedit a fi Gal Gianina și Siladi Mădălina (din clasa a VIII-a B), care au obținut cel mai mare punctaj din concurs.
 Juriul, alcătuit din dna Mariana Barna (reprezentant al Bibliotecii Județene), dl Victor Raț (reprezentantul Fundației Franco-Române) și dna Gavriș Iulia (psihologul școlii), a oferit tuturor participanților diplome și cadouri.
 La activitate a fost prezentă și doamna director, prof. Bîrlădeanu Gheorghina, care, ca de fiecare dată, susține cadrele didactice și elevii în derularea activităților școlare și extrașcolare. (Dorina T.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:09 Ora standard a Europei de Est