Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„La vechiul observator al Romei, unde a făcut observații și Galileo Galilei”

Liceenii de la „Mihai Viteazul”... la Roma

„La vechiul observator al Romei, unde a făcut observații și Galileo Galilei”

Pe parcursul săptămânii trecute (15-21 martie 2010), s-a desfășurat, conform planificării, la Roma, cea de-a doua întâlnire a școlilor participante la proiectul Comenius M.E.T.E.R. (Measuring the Earth Through European students Research and collaboration).

De la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” au participat: prof. Nicoleta Pazmany – coordonator de proiect, Daniela Lupaș - profesor de engleză și Horea Abrudan - profesor de informatică; elevii au fost: Georgiana Gavra, Robert Indrieș, Lencar Călin și Marian Muț.
Elevi și profesori din șase școli diferite, din țări diferite, au colaborat și au parcurs împreună un program complex, foarte bine structurat și organizat, dar și foarte dens, în același timp.
Activitățile principale s-au desfășurat sub forma unor workshop-uri tematice, dar au avut loc și deplasări în oraș, în locuri reprezentative pentru subiectele în discuție, ca de exemplu la vechiul observator al Romei de la Colegiul Roman, unde a făcut observații și Galileo Galilei, la Bazilica Santa Maria degli Angeli, în a cărei pardoseală se află încrustat în bronz și marmură primul meridian al Romei sau la Trinita Dei Monti, unde se găsește un cadran solar deosebit.  S-au efectuat, de asemenea, activități de observare a cerului pe timp de noapte de pe terasa școlii G.G. Belli, foarte bine echipată în acest sens.
Echipele participante la activități au fost formate din elevi provenind din școli diferite, atmosfera creată astfel fiind una de colaborare și interes pentru activitățile desfășurate în comun.
 Workshop-ul prezentat de echipa școlii noastre avea ca obiectiv inițierea elevilor italieni, mai mici ca vârstă, a elevilor greci, precum și a celor francezi în determinarea distanțelor prin metoda paralaxei. Workshopul realizat și prezentat în totalitate de elevi a fost un adevărat succes prin faptul că a trezit interesul și curiozitatea copiilor prezenți care s-au implicat total. S-a remarcat în acest context întreaga echipă, cu o mențiune specială pentru Robert, care prin maniera de a explica, a reușit să se facă foarte agreat de copii, dar trezind în egală măsură și admirația profesorilor și entuziasmul părinților.
Elevii colegiului nostru s-au remarcat, de asemenea, la concursul de “orienteering”, grupele în care ei au participat fiind clasate pe locurile II și III.
Evaluarea finală a profesorilor din toate cele șase școli participante a fost una pozitivă, întâlnirea fiind considerată un real succes. (Nicoleta P.)

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:12:06 Ora standard a Europei de Est