Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

O vizită specială la „Arcadia”

De pe scenă în culise

O vizită specială la „Arcadia”

Teatrul „Arcadia” și-a deschis larg porțile, miercuri (31 martie 2010), pentru copiii curioși să afle ce „ascund” culisele teatrului, cum arată atelierele de lucru ale actorilor, ce se întâmplă în sălile mai puțin cunoscute publicului spectator.

Vizita specială de miercuri se înscrie în seria activităților ce se derulează în cadrul parteneriatului educațional încheiat între Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 3 Oradea (reprezentat de dir. prof. Elena Erdeli și dir. adj. Denes Melinda, împreună cu profesorii centrului și profesorii de sprijin din școlile integratoare, educatorii și părinții implicați) și Teatrul de Stat pentru Copii și Tineret „Arcadia” (reprezentat de dl director Marius Aron, împreună cu actorii și personalul angajat al instituției).
Copiii au avut ocazia de-a cunoaște pe actori, scenografi și tehnicieni (de sunet și lumină), pe recuziteri și plasatoarele de sală...
Parteneri cu copii din nouă școli
În cadrul acestui parteneriat educațional, copiii noștri sunt parteneri cu copii din nouă școli integratoare: școlile gimnaziale „Ioan Slavici”, „Nicolae Bălcescu”, „Dimitrie Cantemir”, „Lucreția Suciu”, Școala nr. 16, C. N. „Iosif Vulcan”, Lic. T. „Onisifor Ghibu”, Școala cu cls. I-VIII „Gáspár András” din Biharia și Grupul Școlar Agroindustrial „Tamási Áron” din Borș.
Sub îndrumarea coordonatorilor de proiect (prof. Maria Ungur și Daniela Florentina Maier), precum și a implementatorilor proiectului, cadrele didactice implicate din fiecare școală (înv. Stan Voichița, prof. Cristea Cristina, Suciu Roxana, Leahu Floare, Bot Daniela, Talian Florica, Ursuț Mirela, Lațcău Daniela, Lehăceanu Anca, Turcuș Sanda, Molnár Aniko, Benyi Carmen, Paniti Helga, Erdõdi Enikõ, Révész Enikõ, Podină Luminița, Haiduc Liliana, Románszki Renáta și Ilyes Franciska), au avut loc nenumărate activități. La activitatea din luna martie au participat 60 de elevi. Colaborarea dintre C.S.E.I. nr. 3 și Teatrul „Arcadia” se înscrie în al treilea an de parteneriat, o colaborare rodnică, pe care ne-o dorim și în viitor.
La întâlnirea din luna aprilie, intenționăm să facem o rocadă, copiii noștri să ia locul actorilor pe scenă, actorii devenind spectatori, iar în luna mai, dorim să decretăm „Ziua porților deschise” la C.S.E.I. nr. 3 pentru toți cei dornici să ne cunoască și să ne fie parteneri... (Maria Ungur & Daniela Maier)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O vizită specială la „Arcadia”.

Trimite email
vineri, 1 martie 2024, 20:17:28 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Felicitări, domnule președinte!

Apropo de recepția lucrărilor la Campusul de învățământ dual, înfăptuită ieri, 28 februarie 2024.
Așa ceva nu mai există în Bihor, dar poate că nu greșim afirmând că nici în țară nu s-a mai văzut o asemenea realizare deosebită în învățământ!