Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Pentru o lume mai bună”

Educația pentru cetățenie

„Pentru o lume mai bună”

Educația pentru cetățenie este considerată, pe plan european, o prioritate a reformelor educaționale, un instrument al formării coeziunii și cooperării sociale. Abilitățile de buni cetățeni se formează în familie, în comunitate, prin mass–media, iar un rol important în educarea viitorului cetățean îi revine școlii. Parteneriatul școală - familie – comunitate devine astfel element cheie, context de modelare armonioasă a profilului moral al viitorului cetățean european.

Proiectul educațional „Pentru o lume mai bună”, conceput și implementat la Școala cu clasele I-VIII nr. 16 din Oradea, în parteneriat cu Asociația Caritas Eparhial Oradea, constituie un mic pas în procesul de dezvoltarea durabilă a comunității.
Începând cu luna decembrie, elevii claselor I A, a III-a A, a IV-a A și a IV-a D, și părinții acestora, precum și elevi din clasele a VII-a C și a VIII-a A, au desfășurat activități de voluntariat și acțiuni civice care vin în întâmpinarea nevoilor familiilor dezavantajate aflate în evidența Asociației Caritas Eparhial Oradea. În acest sens, s-au realizat colecte de alimente, haine și jucării pentru cele 151 de familii aflate în evidența Asociației Caritas Eparhial Oradea, pentru ca aceștia să se poată bucura de sărbători mai liniștite și mai luminoase. Periodic, reprezentanți ai Asociației Caritas participă la ședințele cu părinții cu scopul promovării activităților instituției și a voluntariatului și pentru informare cu privire la rezultatele colectelor realizate.
Coordonatorii proiectului, prof. psiholog Nedelcu Gabriela și Gârba Mircea, în colaborare cu prof. Luca Otilia, Gârba Corina, Nica Veturia, înv. Micle Ioana, prof. Andronesi Maria și Indrie Carmen, urmăresc sensibilizarea adulților și elevilor față de problemele familiilor dezavantajate din comunitate, dezvoltarea simțului civic la elevi și promovarea activităților de voluntariat. (Gabriela Nedelcu)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:29:29 Ora standard a Europei de Est