Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Bucuria copiilor în așteptarea Învierii Domnului

„Și râde atâta sărbătoare” văzând

Bucuria copiilor în așteptarea Învierii Domnului

„Și cât e de frumos în sat!/ Creștinii vin tǎcuți în vale/ Și doi când se-ntâlnesc în cale/ Își zic: Hristos a Înviat!/ Și râde atâta sărbătoare/ De chipul lor cel ars de soare”. (George Coșbuc – „La Paști!”)

Noi suntem acei care transmitem copiilor sfintele taine ale sărbătorilor pentru ca mai apoi și ei, la rândul lor, să facă în așa fel încât tradiția să dăinuie.
„Grădinița de duminica”
Copiii Grădiniței nr. 45 – „Ion Creangă” din Oradea (director - prof. Ciordaș Eugenia) descoperă morala creștină și semnificația sărbătorilor, duminică de duminică, în cadrul parteneriatului de voluntariat cu Biserica „Sf. Apostol Andrei”, la „Grădinița de duminica”.
Precedată de Duminica Floriilor, Săptămâna Patimilor a cuprins în calendarul activităților de la grădinița noastră demersuri didactice prin care întreg colectivul de educatoare s-a străduit să-i ajute pe copii să înțeleagă semnificația Sfintei Sărbători a Învierii Domnului, să cunoască însemnele pascale, istorioare și poezii specifice, obiceiuri și tradiții ale poporului nostru, cât și ale altor popoare.
Menționez doar câteva dintre acestea:
Împărtășanie la biserică, e vorba de preșcolarii din grupele mari și pregătitoare; întâlnire cu preotul; Felicitări de Paști pentru enoriași; Donație de îmbrăcăminte, jucării, materiale didactice pentru prietenii noștri din Săcuieni (copiii ed. Petruț Zoița și Pantea Marioara); Concurs de modelaj în Orașelul copiilor; Expoziție la Biblioteca județeană - filiala Decebal; Ce-mi aduce Iepurașul? Iepurasul a venit chiar la noi la grădiniță să afle dorințele copiilor; Cum și de ce se vopsesc ouăle? Participarea cu lucrări la concursul național „Iepurașul de Paști”, de la Borșa.
Copiii grupei mari A și mijlocii A (ed. Bernad Floare și prof. Varga Anca) au fost puși în fața unei situații inedite, cum ar fi vopsitul ouălor de către ei împreună cu personalul. (B. Floare)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Bucuria copiilor în așteptarea Învierii Domnului.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:13:52 Ora standard a Europei de Est