Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Educația omului de azi pentru lumea de mâine”

Joi, la C.C.D. Bihor, o nouă ediție din volumul

„Educația omului de azi pentru lumea de mâine”

Casa Corpului Didactic Bihor a găzduit, joi, 8 aprilie 2010, lasarea celei de-aVII-a ediții din volumul „Educația omului de azi pentru lumea de mâine”, sub coordonarea prof. univ. dr. Vasile Marcu și Mariana Marinescu.

Virginia Tiurbe – directorul C.C.D. Bihor, în calitate de gazdă, dar și de partener al Departamentului pentru Pregătirea și Perfecționrea Personalului Didactic din cadrul Universității  Oradea, a salutat această nouă apariție. Făcând o sinteză a ediției, s-a referit la toate cele patru secțiuni, punctând câteva teme de maximă actualitate și impact în educația omului de azi.
Perfecționarea... cheia sporirii calității în învățământ
Prof. univ. dr. Vasile Marcu a subliniat dorința cadrelor didactice de a se perfecționa mereu în noul context european.
„Perfecționarea personalului didactic rămâne cheia sporirii calității în învățământ. Trebuie să înțelegem că suntem autorii unor lucrări în lumina pedagogiei europene și că trebuie să ne gândim și la finalitățile învățământului european. Se impune tot mai mult să devenim profesori europeni...”
Referindu-se la cifra 101, înscrisă pe coperta actualei ediții,
 dl profesor a explicat că aceasta ține de volumul la care a ajuns colecția „Educația în Mileniul III”, lansată prin 2000, cu câte 10 apariții în medie pe an. Fără a stărui asupra actualei ediții, a ținut să semnaleze faptul că în colectivul de redacție și-au găsit locul și cadre didactice din alte zone ale țării (Arad, Alba Iulia, Suceava, Iași), ba chiar și din Chișinău (Republica Moldova), lansând astfel o deschidere internațională.
Directorul D.P.P.P.D. a lansat apoi un semnal despre îmbătrânirea populației Europei, făcând cunoscută o nouă carte apărută, recent, intitulată „Activități motrice adaptate la persoanele de vârsta a III-a”.
„Avem o școală bună... încă!”
Într-o mărturisire de credință, doamna Mariana Marinescu a ținut să-și manifeste satisfacția „pentru încă o reușită, care se cheamă actuala ediție a revistei noastre, bucurându-ne de tot ceea ce am înfăptuit împreună, dar și de semnalele care ne vin, de provocările care vin din partea unor colegi din străinătate. Revista este deschisă dumneavoastră, dar și altora, celor care doresc să-și exprime gândurile și frământările didactice, să-și facă cunoscută experiența, simțind nevoia unei educații permanente. Avem o școală bună... încă. Suntem în etapa de punere în practică a tot ceea ce am învățat...”
„Acest manual face trecerea de la o teorie stufoasă spre ceva concret”, practic, ceea ce se înfătuiește zi de zi la clasă, vorba dlui prof. Vasile Marcu.
Provocat într-un fel la discuție, conf. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul a vorbit despre starea de spirit pe care au reușit să o creeze cei doi coordonatori ai revistei (Vasile Marcu și Mariana Marinescu), vrednici de admirat pentru muncă, perseverență și dăruire.
Structurată pe patru secțiuni, actuala ediție (a VII-a) cuprinde o parte din comunicările științifice prezente la Sesiunea științifică „Educația omului de azi pentru lumea de mâine”, din 2009, organizată de D.P.P.P.D., din cadrul Universității din Oradea.
În prima secțiune (Abordări interdisciplinare) sunt publicate studii și articole care vorbesc despre locul și rolul universității românești în contextul european,  gândirea pozitivă și educația incluzivă, sistemul educațional informatizat, educația permanentă, calitățile profesorului mentor...
În cea de-a doua secțiune (Noile educații în societatea cunoașterii), sunt abordate: combaterea consumului substanțelor psihoactive, educația tehnologică, argumente pentru o alimentație sănătoasă...
Secțiunea „Elemente de didactică aplicată” cuprinde: tendințe și orientări în didactica modernă, „școala” ortografiei, jocul didactic, precum și trei proiecte de activitate didactică.
Ultima secțiune adună rezultate ale preocupărilor studenților, masteranzilor, doctoranzilor și profesorilor. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Educația omului de azi pentru lumea de mâine”.

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 16:46:28 Ora standard a Europei de Est