Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul „e-VACANÞĂ!” (ediția a II-a)

Parteneriat între MECT și MCTI (pentru)

Programul „e-VACANÞĂ!” (ediția a II-a)

03.07.2007 Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (MECT) și Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației (MCTI) au anunțat astăzi, stabilirea unui parteneriat în vederea implementării programului „e-VACANÞĂ!" la nivel național. Acesta se va derula în școlile I - VIII dotate cu infrastructură IT&C care doresc să le ofere copiilor alternativa unei vacanțe instructive, creative și interactive.

Parteneriatul a fost semnat pe baza rezultatelor remacabile înregistrate anul trecut, la prima ediție a programului „e-VACANÞĂ!", organizată în 17 școli-pilot din proiectul Economia Bazată pe Cunoaștere, implementat de Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației. Parteneriatul dintre cele două ministere presupune multiplicarea la nivel național a modelelor de succes derulate în cadrul programului la ediția precedentă, identificate de Ministerul Comunicațiilor, și utilizarea structurilor specifice Ministerului Educației, precum Inspectoratele Școlare, pentru maximizarea impactului programului în fiecare județ.
„Semnarea parteneriatului cu Ministerul Comunicațiilor certifică dorința noastră de a încuraja utilizarea noilor tehnologii de către elevi și profesori și în vacanța de vară. Considerăm că prin facilitarea accesului la resursele IT existente în școli, acest program poate fi un stimulent pentru studiul individual, desfășurarea de activități educaționale și valorificarea creativității", a declarat Zvetlana Preoteasa, Secretar de Stat pentru învățământ preuniversitar în MECT
.
„Succesul înregistrat de prima ediție a programului e-VACANÞĂ! a demonstrat interesul elevilor și al cadrelor didactice de a avea acces la tehnologie chiar și pe timpul vacanței și ne-a mobilizat în vederea stabilirii unui parteneriat cu Ministerul Educației, în vederea extinderii programului în toate școlile cu opt clase unde există infrastructură IT&C"
, a declarat, la rândul său, Balint Porcsalmi, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației.
Programul „e-VACANÞĂ!" este o inițiativă educațională cu caracter voluntar, care își propune implicarea școlilor cu clasele I-VIII în implementarea unor activități bazate pe mijloace moderne de comunicații și tehnologia informației, precum și stimularea creativității copiilor și asigurarea unui cadru de comunicare interactivă cu ajutorul infrastucturii IT&C.

Obiectivele programului sunt stimularea utilizării resurselor de comunicații și tehnologia informației pe perioada vacanței de vară, întărirea capacității de management educațional, cât și susținerea elaborării de proiecte comune între școlile participante la program.
Prima ediție a programului a fost organizată anul trecut sub egida proiectului Economia Bazată pe Cunoaștere, beneficiind de participarea a nu mai puțin de 2.100 de copii și 100 de profesori din 17 școli din mediul rural și mic urban. La nivel național, programul desfășoară șase activități opționale și va fi monitorizat și evaluat de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului. Reprezentanții școlilor care vor realiza la un nivel înalt de performanță toate cele 6 activități propuse în cadrul proiectului vor face parte din Grupul de Lucru pentru promovarea Tehnologiei Informațiilor și Comunicațiilor în Educație. Grupul va funcționa ca o comunitate de expertiză cu rol consultativ în implementarea politicilor educaționale privind integrarea instrumentelor IT&C în procesul educațional, începând cu anul școlar 2007-2008.
În cazul școlilor din proiectul Economia Bazată pe Cunoaștere, programul „e-VACANÞĂ!", ajuns la cea de-a doua ediție, desfășoară patru activități bazate pe utilizarea instrumentelor IT&C, incluzând în premieră inițiative de promovare a comunităților cu ajutorul copiilor. Programul se va desfășura la nivelul fiecărei școli, va fi coordonat de către directorul unității școlare și monitorizat și evaluat de specialiști din Unitatea de Management al Proiectului din cadrul Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației. (Biroul de presă)

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 13:18:19 Ora standard a Europei de Est