Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prima zi a probei de evaluare a competențelor digitale

Examenul național de bacalaureat

Prima zi a probei de evaluare a competențelor digitale

Luni, 19 aprilie 2010, în prima zi a probei de evaluare a competențelor digitale (D) din cadrul examenului de bacalaureat 2010, s-au prezentat 45.178 de elevi din totalul celor 47.619 înscriși. Au lipsit sau au fost reprogramați pentru zilele următoare un număr de 2.441 candidați. Cei mai mulți participanți s-au înregistrat în București (4.151), respectiv județele Dolj (1.826) Iași (1.821) și Prahova (1.810).

Proba s-a desfășurat în condiții normale, fără evenimente deosebite. Din totalul de 1.410 unități de învățământ liceal care organizează această probă, 1.349 au descărcat subiectele, potrivit normelor stabilite de Consiliul Național de Evaluare și Examinare. Celelalte 61 de centre nu au avut candidați repartizați pentru această zi. S-au înregistrat 10 situații speciale în opt județe (Argeș, Caraș-Severin, Constanța, Dolj, Vaslui, Vrancea, Timiș și Suceava), respectiv în Capitală. Cu excepția cazului din județul Suceava, unde începerea probei a fost decalată cu 30 de minute până la remedierea problemelor cauzate de conectarea la Internet, în celelalte situații s-a apelat la subiectele de rezervă offline din cauza unor probleme tehnice legate de conexiunea deficitară la Internet.
”Urez tuturor elevilor care susțin proba D a bacalaureatului, dar și celelalte probe, succes și concentrare maximă! Îmi exprim speranța că toate centrele de examen la care sunt arondați le oferă condiții de normalitate pentru ca ei să obțină rezultatele pe care le merită. Le mulțumesc profesorilor, membri în comisiile de bacalaureat, pentru implicarea în buna desfășurare a probei. În ceea ce privește derularea, în continuare, a examenului de bacalaureat, solicit membrilor comisiilor județene responsabilitate. Obiectivul nostru este ca evaluarea elevilor să reflecte în mod real nivelul cunoștințelor dobândite pe parcursul școlarității lor”, a declarat doamna Oana Badea, secretar de stat în MECTS și președinte al Comisiei Naționale de bacalaureat.
Marți – 46.072 de candidați, în 1251 de școli
Marți, 20 aprilie, sunt planificați la examen 46.072 de candidați în 1.251 de  unități de învățământ. Pentru restul perioadei, calendarul are următoarea configurație: 21 aprilie - 40.457 candidați, 22 aprilie - 30.876 candidați, 23 aprilie - 20.593 candidați, 26 aprilie - 12.380 candidați, 27 aprilie - 7.693 candidați, 28 aprilie - 4.272 candidați și 29 aprilie - 2.207 candidați. 114 elevi au solicitat recunoașterea/echivalarea probei, întrucât dețin un certificat de competență digitală ECDL, în conformitate cu normele stabilite de MECTS. Reamintim faptul că proba D se desfășoară în laboratoarele de informatică din unitățile de învățământ liceal, începând cu ora 13.00 și presupune două etape, ce cumulează maximum 90 de minute ca timp de lucru:
a) rezolvarea unor sarcini de lucru referitoare la domeniul: „Mijloace moderne de comunicare. Rețeaua Internet". Durata acestei etape este, de regulă, de 15 minute, dar nu poate depăși 30 minute;
b) rezolvarea unor sarcini de lucru din celelalte domenii de competență prevăzute în programa de bacalaureat, căreia i se alocă restul timpului rămas până la cele 90 de minute cât are proba, cumulat. Candidații au de rezolvat un număr de aproximativ 16-17 de itemi, ce vizează competențe din următoarele domenii: „Concepte de bază privind sistemele de calcul", „Utilizarea computerului și organizarea fișierelor/sisteme de operare", „Procesoare de texte", „Procesoare de calcul tabelar", „Prezentări", „Baze de date" și „Mijloace moderne de comunicare. Rețeaua Internet (HTML)”.
Rezultatul obținut de fiecare candidat nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competență în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. În funcție de punctajul obținut, se va stabili nivelul de competență digitală a candidatului, după cum urmează: utilizator începător (0-25 puncte), utilizator de nivel mediu (26-50 puncte), utilizator avansat (51-74 puncte) și utilizator experimentat (75-100 puncte). Rezultatele finale se comunică după ultima zi de examen. Un elev care nu se prezintă la probele orale poate participa la probele scrise, însă nu poate promova examenul de bacalaureat.
Presa are acces în unitățile de învățământ liceal care organizează probe de evaluare a competențelor digitale sau în centrele de examen numai cu avizul președintelui comisiei și însoțită de un membru al comisiei, exclusiv înainte de începerea sau după încheierea probelor. Pentru realizarea materialelor specifice presei (înregistrări/fotografii/preluări de imagine) este necesar acceptul persoanelor care apar în materialele respective. (Biroul de presă)

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 00:23:52 Ora standard a Europei de Est