Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pământul e o stea, o planetă, un satelit, o galaxie sau un deșert (cu ș, nu cu s)?

Concursul „Europa” le-a fost de... învățătură!

Pământul e o stea, o planetă, un satelit, o galaxie sau un deșert (cu ș, nu cu s)?

Trei clase de-a IV-a, de la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea, și-au măsurat forțele, ieri (marți, 20 aprilie 2010), în cadrul unui concurs de cultură generală, pus pe tapet de prof. Simona Vașadi.

Activitatea a fost prinsă în buchetul manifestărilor dedicate „Zilelor școlii”.
Retrași în sala de clasă a celor din a IV-a D, departe de lumea dezlănțuită, elevii claselor a IV-a A (prof. Simona Vancea), a IV-a B (prof. Maria Bughiu) și a IV-a D (inst. Ioana Căbău) au fost supuși unui tir de întrebări, urmând ca răspunsurile să le dea în scris, contra cronometru.
Prin setul de întrebări din română, matematică, istorie, geografie și alte discipline și științe, și prin cele cinci variante de răspuns, din care doar una era corectă, concurenții au fost puși în nenumărate situații problemă. Prin consultare în cadrul echipajului, au reușit să dea răspunsuri corecte, fără prea multe rateuri (un rateu, două, respectiv trei), care au și determinat, până la final configurația clasamentului: IV B – locul I (cu 120 de puncte), IV A – locul II (cu 110 puncte), IV D – locul III (cu 100 de puncte). Paleta chestiunilor abordate a fost cât se poate de largă, de la planeta Pământ, la starea și proprietățile corpurilor, de la Ștefan cel Mare la Ziua națională, de la proverbe la schițe, de la Topârceanu la Caragiale, de la izvoarele scrise la regina nopții...
De la învingători, aveam să aflăm „secretul” reușitei (victoriei). Asemeni marilor luptători, elevii prof. Maria Bughiu au învățat din „lecția” înfrângerii... la concursul „Europa”. Dacă pierzi, continuă să lupți, dacă câștigi, continuă să înveți (să te pregătești și să lupți), fără a te culca pe lauri! (Ovi Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pământul e o stea, o planetă, un satelit, o galaxie sau un deșert (cu ș, nu cu s)?

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:50:54 Ora standard a Europei de Est