Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Învățați-i pe copiii voștri…că Pământul este mama noastră”

Ziua Pământului, sărbătorită și de copiii romi

„Învățați-i pe copiii voștri…că Pământul este mama noastră”

„Învățați-i pe copiii voștri…că Pământul este mama noastra. Tot ceea ce i se întâmplă Pământului va ajunge să le li se întâmple și copiilor acestui Pământ. Noi știm cel puțin atât: nu pământul aparține omului, ci omul aparține pământului. Omul este firul care țese drama vieții și ceea ce-i face pământului își face lui însuși.” (Sieux Seattle).

 Aceste considerente au stat la baza derulării de către copiii de la Școala cu clasele I-IV din Săbolciu (șosea), împreună cu dascalul lor Negrău Florian Adrian a proiectului „S.O.S Pământul”, cu ocazia Zilei Pământului (22 aprilie 2010).
Proiectul a urmărit educarea copiilor în sensul păstrării sănătății mediului natural în care trăiesc; antrenarea lor în activități menite să contribuie la îngrijirea unor arbori, a spațiului verde din curtea scolii; plantarea de puieți în curtea școlii; formarea unui comportament civic, etic; de a ocroti și respecta natura. Cele mai îndrăgite și eficiente activități din cadrul proiectului au fost cele de ecologizare a malului Crișului Repede din  preajma scolii, a spatiului verde din perimetrul școlii și cele de plantare de puieți de pomi fructiferi în curtea școlii.
 Expoziția de desene „Pământul, casa noastră”, precum și albumul cu poze din timpul derulării acțiunilor ecologice au constituit modalitatea de evaluare a proiectului, dar și o ocazie de a schimba impresii, de a accentua rolul și importanța ocrotirii mediului în care trăim.
Învățătorul Negrău Florian-Adrian a subliniat importanța educației ecologice de la cea mai fragedă vârstă, citându-l pe Eugen Pora: „A înțelege natura înseamnă a înțelege viitorul, iar a face ceva pentru salvarea naturii, atât de amenințată azi, înseamnă să contribui la fericirea omenirii”.
 Toate aceste acțiuni s-au bucurat de aprecierea doamnei director Gabriela Þîrțiu, precum și a reprezentanților conducerii comunei Săcădat. (Lucia N.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:10 Ora standard a Europei de Est