Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Zoo… fără gratii!”

Programul educațional

„Zoo… fără gratii!”

Marți, 20 aprilie 2010, prof. Daniela Ghiuro, coordonatorul programului educațional „Zoo… fără gratii!” a fost invitatul special a patru clase de la Școala cu clasele I-VIII „Dimitrie Cantemir” din Oradea (clasele a III-a C, înv. Tatiana Coșarcă, a III-a D, inst. Doina Lung, a IV-a A, prof. Simona Lucaciu și a IV-a B, prof. Felicia Ianța).

În prima parte, profesorul de biologie (de la Colegiul Economic „Partenie Cosma”) le-a vorbit copiilor despre animalele sălbatice în habitatul lor natural, dar și în captivitate.
Li s-a explicat elevilor care este diferența dintre grupele mari de animale (vertebrate și nevertebrate), exemplificând cu imagini din Atlasul zoologic. Printr-un transfer „electronic” și o adaptare a informațiilor, s-a ajuns și la animalele de la Grădina zoologică din Oradea. În acest caz, s-a insistat mai mult pe comportamentul acestora și adaptarea lor la condițiile de captivitate. Problema care doare cel mai mult este cea a animalelor folosite în spectacolele de circ. Astfel, s-a precizat faptul că pentru a fi „dresate” de „iubitorii” lor, animalele sunt sedate, bătute, infometate, tranchilizate înainte de spectacole pentru ca dresorii să poată arăta publicului cât sunt animalele de ascultătoare și educate, iar atunci când ele îmbătrânesc și nu mai pot face show-uri, ele sunt abandonate sau... în cazuri extreme donate unor grădini zoologice.
Și doamna profesor Daniela Ghiuro a avut o experiență inedită crescând acasă șase pui de leu (în perioada septembrie 2008 – februarie 2009). Așa încât le-a prezentat elevilor câteva poze deosebit de sugestive despre comportarea plină de afectivitate a acestor animale feroce față de stăpânul lor vremelnic, care le-a iubit nespus de mult, iar leii i-au răspuns cu aceeași iubire. De un an, cei șase pui de leu sunt într-o rezervație de lângă Cape Town - Africa de Sud.
 După emoționanta experiență cu puii de leu, Daniela nu s-a astâmpărat și a crescut și patru pui de căprioară, pe care, în primăvara aceasta, i-a înapoiat Grădinii zoologice din Oradea. Despre animalele Grădinii zoologice din Oradea, le-a vorbit mai mult invitatul doamnei profesor, medicul veterinar Daiana Ghender - managerul grădinii orădene, care a ținut să sublinieze cum trebuie să se comporte copiii atunci când vizitează grădina zoologică (să nu hrănească animalele decât în prezența personalului de acolo, să nu streseze animalele prin sunete sau muzica dată la maximum). La finalul activității, elevii au pus întrebări, dorind să știe efectivul de animale din zoo, despre comportarea maimuțelor, leilor sau poneilor din zoo, dacă este posibil să vină acolo, să viziteze grădina și să asiste la hrănirea animalelor. Copiii au promis că vor vizita foarte curând Grădina zoologică, având permisiunea managerului de a le aduce maimuțelor jucării de pluș... (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Zoo… fără gratii!”

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:32:55 Ora standard a Europei de Est