Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Focul – prieten sau dușman”

Evaluarea proiectului educațional

„Focul – prieten sau dușman”

Preșcolarii grupelor mari de la Grădinița nr. 42 – „Maria” din Oradea au finalizat, joi (29 aprilie 2010), proiectul educațional „Focul – prieten sau dușman”, printr-o evaluare specială, desfășurată la sala de sport a Liceului „Don Orione”.

Proiectul s-a desfășurat în mai multe etape, după cum aveam să aflăm de la directorul grădiniței, dna Viorica Indrea. Pe parcursul lunii aprilie, au fost programate mai multe activități pe această temă, care aveau să se încheie, joi, cu un concurs între copiii celor două grupe mari A și B (îndrumate de ed. Elena Negrău și Valeria Erdeli, Doina Senta Cucu – coordonator de proiect și prof. Diana Bunta) și cu un moment artistic (versuri, cântece și un dans sportiv), la care au asistat părinții copiilor și preșcolarii Grădiniței „Don Orione”.
Concursul a fost jurizat de părinți și de invitații speciali: Marin Curtui, reprezentantul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Crișana”, ing. Aurel Toda, de la S.C. „Prevent Consulting” S.R.L., prof. Georgeta Bara, reprezentantul Inspectoratului Școlar și prof. Camelia Ene, directorul Liceului „Don Orione”.
Răspunzând corect la întrebări, concurenții au demonstrat că știu ce înseamnă focul, să nu se joace cu focul și să se comporte în așa fel încât focul să le fie prieten, iar nu dușman. După o ștafetă de mare angajare și un joc de puzzle, cele două grupe s-au reunit pentru un număr de dans sportiv, coordonat de instructorul și antrenorul lor de dans, dra Adina Maria Oros.
Juriul a felicitat toți concurenții, iar președintele juriului, dl Marin Curtui, a înmânat câte o diplomă celor doi căpitani. La rândul său, directorul grădiniței, dna Viorica Indrea, a felicitat echipele și a înmânat diplome educatoarelor și invitaților. Pentru prestația lor, toți copiii au fost recompensați cu dulciuri.
„Scopul proiectului a vizat nu atât satisfacerea curiozității și a dorinței de manipulare a focului, prezentă la copii, cât mai ales cunoașterea acestuia, a pericolelor pe care le reprezintă și a modului în care pot fi evitate accidentele și incendiile. Prin acest proiect educațional, copiii au fost stimulați să-și formeze comportamente și atitudini adecvate în situații de urgență”, ne-a declarat doamna director, Viorica Indrea. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze (97 de poze), accesați Galeria foto: „Focul  – prieten sau dușman”.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:08:19 Ora standard a Europei de Est