Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Palatul – locul unde dorințele devin realitate”

„Doi parteneri, același scop”

„Palatul – locul unde dorințele devin realitate”

Activitatea „Palatul – locul unde dorințele devin realitate” face parte din proiectul educațional privind educația părinților: „Doi parteneri, același scop”, proiect desfășurat de grupa mică de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Senzorială Oradea, în parteneriat cu Palatul Copiilor și Elevilor și școlile gimnaziale orădene „Dacia”, „Andrei Mureșanu” și „Oltea Doamna”.

Printre obiective proiectului se regăsesc: formarea la părinți a abilităților de a interacționa și a empatiza cu propriii copii, promovarea unor schimbări în mentalitatea tradițională românească, referitoare la poziția copilului în familie, conștientizarea părinților asupra rolului lor activ în educația copilului, exersarea abilităților de autocunoaștere și descoperire de sine, ca adult responsabil și ca factor educativ important în parteneriatul grădiniță - familie – societate, alcătuirea unui Ghid de bune practici.
 Reușita acțiunii comune de joi (29 aprilie 2010), în care au fost implicați părinții, grădinița, școlile partenere și Palatul Copiilor și Elevilor, se datorează existenței unor relații armonioase, deschise și constructive care se realizează prin disponibilitate, printr-un „pozitivism” specific ce se cimentează cu voință și convingere. Aceasta a fost posibil datorită implicării Palatului Copiilor și Elevilor (reprezentat de directorul instituției, prof. Dan Nicolae Peter, prof. Voichița Moș și prof. Radu Șușman), participării active a partenerilor noștri: prof. Florica Hava, de la școala „Dacia”, prof. Maria Tirpe, de la școala „Andrei Mureșanu” și prof. Ileana Szilagyi, de la școala „Oltea Doamna”, a cadrelor didactice de la C.S.E.I.S. Oradea (dna director, prof. Rodica Lezeu și prof. Samica Boghiu – coordonatori de  proiect, prof. Aurelia Opriș și ed. Ana Hoduț) și nu în ultimul rând datorită copiilor și părinților prezenți la activitate.
Gazda bună (domnul director) ne-a  oferit oportunitatea vizitării palatului, prilej cu care am trecut în revistă activitățile pe cercuri care se desfășurau la ora vizitei noastre. În timp ce noi (împreună cu părinții), am luat cunoștință despre activitatea cercurilor, copiii au rămas la o activitate de modelaj unde au lucrat împreună cu membrii cercului, condus de prof. Radu Șușman. Părinții și cadrele didactice au cunoscut, astfel, variantele posibile de participare a copiilor noștri la cercurile de la palat. S-a vizitat apoi expoziția cu lucrări ale copiilor, blazonul proiectului „Copacul” - în care se regăsesc activitățile desfășurate până acum.
Întâlnirea de la palat s-a încheiat cu un moment artistic prezentat de micii „vizitatori”, program intitulat „Primăvara și copiii” - dans și teatru de păpuși. (Samica & Ovi)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați galeria foto: „Palatul – locul unde dorințele devin realitate”.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:57:17 Ora standard a Europei de Est