Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prăjituri ca la mama acasă

„Bucătăreasa, prietena copiilor”

Prăjituri ca la mama acasă

În cadrul proiectului educațional ,,Bucătăreasa, prietena copiilor’’, la Grădinița nr. 36 din Oradea, s-a desfășurat cea de-a doua activitate –„Prăjituri ca la mama acasă” (miercuri, 21 aprilie 2010).

La reuniune, au participat părinții preșcolarilor, cadre didactice și medicale, dna Duma Lia, bucatarul care aduce mâncarea la grădinița noastră, în sistem catering, dna doctor Mariana Tabacu, medicul școlar care supraveghează sănătatea copiilor din unitatea noastră, bucătari, administratori și nu în ultimul rând copiii, beneficiarii direcți ai acestui proiect.
Proiectul vizează activități de promovare a alimentației sănătoase în grădiniță, copiii învățând principiile unei alimentații corecte și ale unei vieți sănătoase prin joc, activități gospodărești cu generice sugestive: „Salata de fructe”, „Salata de legume”, „Vitamine, pentru cine?”
Întâlnirea cu partenerii implicați în implementarea proiectului a urmărit realizarea unui schimb pozitiv de informații, benefic pentru susținerea unei alimentații sănătoase în grădiniță și diversificarea meniului copiilor cum ar fi: * Alimentația să cuprindă o varietate largă de alimente din grupele de bază: pâine, cereale, orez și paste făinoase, vegetale, fructe, lapte, brânză și iaurt, pește și ouă * Masa să se servească înainte de a-i fi foarte foame copilului, de a fi obosit sau iritat * Să se ofere câteva variante de alimente la alegere și cel puțin un aliment favorit cum ar fi prăjitura făcută „ca la mama acasă” (cu mere, brânză sau nucă)...* Pentru asigurarea rației zilnice de nutrienți, mesele principale vor fi completate cu gustări (gustarea de la ora10 - fructe) *  Alimentele din meniu pot să aibă consistență și culori diferite, în vederea stimulării poftei de mâncare * Cantitatea de mâncare trebuie să fie adecvată vârstei copilului * Masa trebuie să se încheie când copilul s-a săturat, devine neliniștit sau nu manifestă interes.
Aceste discuții au satisfăcut interesul, preocuparea părinților față de alimentația zilnică a copilului în grădiniță. Evaluarea activității s-a realizat prin expoziția de prăjituri de casă, alcătuirea unui rețetar cu cele mai apreciate prăjituri, în urma degustării lor de către cei mici, după cum aveam să aflăm de la directorul grădiniței, prof. Lidia Petrică. (T. D.)

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:08:15 Ora standard a Europei de Est