Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mesagerii prieteniei, de la Brașov la Oradea

De la suflet la suflet

Mesagerii prieteniei, de la Brașov la Oradea

Luni, 3 mai 2010, la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea a fost iarăși sărbătoare, ceva mai mult decât de Ziua Pământului!

Elevii din clasele a III-a C și A, a IV-a D, E și F (și dascălii lor: prof. Tereza Ilisei – coordonator de proiect, Carmen Nica, Eva Olău, Dorina Brânzaș și Floare Vancea, în frunte cu prof. drd. Adelina Iacob – directorul școlii) și-au primit cu mare drag partenerii de proiect de la Școala cu clasele I-VIII nr. 19 din Brașov (elevi din clasele a IV-a B, a VI-a B și a VII-a C, însoțiți de inst. Lucia Grindu – coordonator de proiect și prof. Munteanu Edith – colaborator).
În cadrul proiectului național „Mesagerii prieteniei”, inițiat și coordonat de inst. Lucia Grindu și prof. Mariana Tudor, de la Școala cu clasele I-VIII nr. 19 din Brașov, mesagerii prieteniei au parteneri din alte cinci județe: Bihor, Botoșani, Călărași, Hunedoara și Maramureș. Vineri, 30 aprilie, mesagerii brașoveni au pornit într-un turneu să-și cunoască partenerii din Hunedoara și Bihor. Vineri și sâmbătă, s-au întreținut cu partenerii de la Colegiul Național de Informatică „Traian Lalescu” din Hunedoara, au vizitat Castelul Huniazilor, Cetatea Ulpia Traiana Sarmizegetusa, Rezervația de zimbri, Lacul Cinciș și Mănăstirea Prislop, după care s-au îndreptat spre Bihor. Duminică, 2 mai, s-au oprit pe la Þebea și Peștera Urșilor de la Chișcău. De Ziua tineretului și-au petrecut cu partenerii de proiect de la Școala cu clasele I-VIII din Roșia. Seara au ajuns în municipiul de pe Crișul Repede, iar luni dimineața, mesagerii prieteniei din Brașov au fost primiți cu brațele deschise de partenerii lor de proiect de la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea.
Un regal artistic în cinstea mesagerilor brașoveni
 În cinstea lor, gazdele bune au pregătit un regal artistic, orchestrat de prof. Tereza Ilisei, în care au evoluat elevii clasei a III-a C, cu cântece în primă audiție, artiști din clasele a IV-a E și F (soliști, majorete și dansatori), îndrumați de doamnele învățătoare, prof. Eva Olău și Carmen Nica, eleva Patricia Nemethi, un talentat interpret de muzică populară și trupa de majorete a clasei a IV-a E, precum și dănțăușii dnei prof. Carmen Nica. Oaspeții au lansat la Oradea cvintetul cantabile al clasei a IV-a B (Cristina Ghica, Ștefania Matei, Maria Costea, Teodora Breabăn și Claudia Totorici), botezat de liderul său, Cristina Ghica (un interpret sensibil și talentat, care a cântat și la „Mamaia copiilor”), drept trupa „Superstar” din Brașov. Gazdele și-au primit oaspeții cu narcise, iar brașovenii le-au dăruit însemnele prieteniei lor, câte o minge pentru fiecare clasă parteneră, precum și stegulețe pe care era imprimată imaginea școlii lor, condusă de un bihorean (de prof. Ioan Popa, de loc din Beiuș).
După programul artistic, oaspeții au vizitat școala, și-au încărcat bateriile și au pornit într-un tur al municipiului Oradea. Ajungând la Băile Felix, și-au propus să salute nuferii și peștișorii și să facă o baie termală... de 18 carate.
Partenerii orădeni le vor întoarce vizita în 24 și 25 mai, când și-au propus să urce la Poiana Brașov (să tragă la Șura Dacilor), iar la coborâre să descalece la Biserica Neagră, să vadă și să „asculte” superba orgă, cu 3.993 de tuburi și 76 de registre, încă funcțională, cea mai mare, unică în sud-estul Europei. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (112 poze), accesați Galeria foto: Mesagerii prieteniei, de la Brașov la Oradea.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:12 Ora standard a Europei de Est