Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Marți, 4 mai, proba de limba și literatura română

Evaluarea națională la clasa a VIII-a

Marți, 4 mai, proba de limba și literatura română

Luni, 3 mai 2010. Prima probă din cadrul evaluării naționale pentru elevii de clasa a VIII-a - proba scrisă la Limba și literatura română - se va desfășura marți, 4 mai, cu începere de la ora 12.00.

Sunt așteptați să participe 206.117 elevi (totalul de înscriși la începutul anului școlar 2009-2010), care vor susține  examenul în 5.955 de unități școlare.
În vederea susținerii probei, Centrul Național pentru Evaluare și Examinare a elaborat 10 variante de subiecte, în conformitate cu programa pentru evaluarea națională la clasa a VIII-a și cu modelul evaluărilor internaționale. Subiectele au un nivel mediu de dificultate și permit rezolvarea în 120 de minute. Extragerea variantei de subiect va avea loc în dimineața zilei de 4 mai, varianta urmând să fie transmisă către cele 1.425 de centre de comunicare, respectiv către toate inspectoratele școlare județene.
Conducerea fiecărei unități de învățământ în care se susține proba este responsabilă pentru stabilirea programului școlar din zilele în care sunt programate probele. Stabilirea programului școlar se va face astfel încât să fie asigurată parcurgerea integrală a curriculumului la toate disciplinele. Conducerea unității de învățământ este obligată să informeze elevii, părinții și inspectoratul școlar județean/al municipiului București referitor la programul adaptat, stabilit pentru zilele în care se desfășoară Evaluarea națională.
Sălile în care se susține examenul vor fi, în prealabil, adaptate astfel încât elevii să fie așezați câte unul în bancă, în ordine alfabetică. De asemenea, trebuie avute în vedere eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe elevi în elaborarea lucrărilor scrise și afișarea pe ușa fiecărei săli a listei nominale cu elevii repartizați în sala respectivă, inclusiv a avertismentului că pătrunderea în sală cu materiale ajutătoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare este strict interzisă. Frauda sau tentativa de fraudă atrag după sine eliminarea din sală și acordarea notei 1 la lucrarea respectivă. Supravegherea este asigurată, pentru fiecare sală, de doi asistenți, cadre didactice de altă specializare decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba, proveniți din unitatea de învățământ.
Evaluarea fiecărei lucrări se face de către doi profesori din unitatea respectivă de învățământ, de regulă unitate școlară cu personalitate juridică. În cazul în care nu există câte doi profesori la disciplinele la care se susține evaluarea națională, va fi solicitat un cadru didactic din cea mai apropiată unitate de învățământ. Evaluarea lucrărilor se face cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare si de notare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte si complete și 10 puncte, din oficiu. După evaluare, fiecare profesor stabilește nota prin împărțirea la 10 a punctajului obținut de elev, fără rotunjire și o trece pe lucrare. În cazul în care diferența dintre notele celor doi evaluatori este de cel mult un punct, se calculează și se trece pe lucrare nota finală, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei doi profesori evaluatori. Această notă este cea care se va lua în calcul pentru media de admitere în clasa a IX-a.
Proba de limba și literatura română va fi urmată, joi, 6 mai, de proba scrisă la limba și literatura maternă, iar în data de 12 mai, de proba scrisă la matematică. Evaluarea națională se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, cu două perioade. În caz de absentare, aceasta poate fi susținută într-o sesiune ulterioară. (Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:26:03 Ora standard a Europei de Est