Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

S-a-ncheiat cu bine proba D a bacalaureatului, a început evaluarea națională la clasa a VIII-a

Marți, Ilie Crăciun și Ramona Bacter, față-n față cu jurnaliștii

S-a-ncheiat cu bine proba D a bacalaureatului, a început evaluarea națională la clasa a VIII-a

Dl prof. Ilie Crăciun - general adjunct al Inspectoratului Școlar al județului Bihor și Ramona Bacter (juristul I.S.J. Bihor) s-au întâlnit, marți (4 mai 2010), cu reprezentanții presei, având fixate pe ordinea de zi trei probleme: evaluarea națională pentru elevii claselor a VIII-a, rezultatele de la bacalaureat - proba D, de competențe digitale și mișcarea personalului didactic - etapa de transfer prin restrângere de activitate și pretransfer.

La proba D –  peste 50 la sută sunt experimentați
După cât se butonează, zilnic, ar fi culmea să nu avem absolvenți de liceu care să nu se priceapă bine la mânuirea mouse-ului, la tastatură și la programele însușite, în condițiile în care unii au luat-o „tare” încă de la grădiniță. Mai greu le-a venit seraliștilor care, lucrând, nu s-au prea jucat pe calculator. Ei, dar să nu credeți că proba D a fost chiar așa, floare la ureche. Mai glumim, dar chiar a pus probleme unora, care au obținut doar nivelul de „începător” (la acest tip de evaluare s-au acordat patru nivele: începător, mediu, avansat și experimentat).
Proba de D a bacalaureatului (de competențe digitale... pe calculator) s-a desfășurat fără probleme în cele 46 de unități de învățământ din județul Bihor, iar peste 50 la sută din totalul celor care au susținut această probă sunt cotați ca fiind „experimentați”. E normal ca la liceele de profil, unde informatica se „mănâncă pe pâine”, să avem procentaje superioare (spre exemplu, la C.N. „E. Gojdu” din cei 183 de candidați, 160 au fost cotați ca fiind experimentați).
Urmează evaluarea la proba de competențe lingvistice, la limbile moderne (în perioada 31 mai - 4 iunie), care presupune trei probe: o probă scrisă, cu durata de 90 de minute, o probă orală, de circa 10-15 minute și o probă de înțelegere a unui text audiat (20 de minute).
Ieri, a început evaluarea națională la clasa a VIII-a, la limba și literatura română
La nivelul județului Bihor, evaluarea națională se organizează în 141 de centre de examen, din care 30 în Oradea, 14 în celelalte orașe din județ și în 97 de centre în comune, fiind înscriși 5.916 elevi din clasa a VIII-a.
Joi, 6 mai, se va desfășura evaluarea națională la limba maternă (la care s-au înscris 1.215 elevi - la limba maghiară, 33 – la limba slovacă și 19 – la limba germană).
În 12 mai, este programată evaluarea națională la matematică.
Sunt prevăzute și sesiuni speciale (pentru cei care din diferite motive nu au fost prezenți la evaluarea națională): în 25 mai la limba și literatura română, în 27 mai, la limba maternă și în 2 iunie, la matematică.
Pentru preluarea și transmiterea subiectelor, au fost desemnate 57 de centre de comunicare.
Înscrierea la liceu – fără examen de admitere!
Absolvenții clasei a VIII-a se vor putea înscrie la liceu fără examen de admitere, doar pe baza mediei de admitere.
Pentru promoția 2010, media de admitere este o medie ponderată: media generală de la testele cu subiect unic din clasa a VII-a - 25%, media generală de la evaluarea națională, din clasa a VIII-a - 25%, iar media de absolvire a clasele V-VIII - 50%.
Etapa de transfer prin restrângere de activitate și pretransfer
Luni (3 mai 2010), a început calvarul și pentru dascăli.
Pentru etapa de transfer prin restrângere de activitate și pretransfer, Inspectoratul Școlar al județului Bihor a afișat o listă cu 418 posturi didactice. Pentru această etapă, s-au primit 540 de cereri, după cum aveam să aflăm de la doamna jurist Ramona Bacter. Din acestea, 147 sunt cereri pentru restrângere de activitate, 379 pentru pretransferări, iar 14 pentru schimbare de post prin consimțământ.
Ședințele publice se desfășoară la sala festivă a Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea - unde am zăbovit și noi ieri. (Ovidiu DAN)

Trimite email
duminică, 3 martie 2024, 13:53:12 Ora standard a Europei de Est