Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În vizită la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”

De Ziua mondială a cărții

În vizită la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”

În condițiile avalanșei informaționale generate de mass-media, se înregistrează un regres accentuat al copiilor în planul lecturii, instrumentul cel mai eficace în obținerea informațiilor.

Se impune astfel, mai mult ca oricând, conjugarea eforturilor școlii cu ale celorlalți factori de cultură și educație pentru apropierea copiilor de minunata lume a cărților. Este necesar să se creeze premisele unei colaborări  pe termen lung cu acest factor de cultură și de civilizație al școlarului—biblioteca, premise care trebuie să-l conducă spre obținerea statutului de ,,consumator de lectură”, statut pe care îl au tot mai puțini dintre noi.
În cadrul proiectului educațional „Cartea - un prieten bun”, elevii claselor a III-a A și B, a IV-a A și D, conduși de prof. Corina Gârba, Amalia Farcaș, Otilia Luca și înv. Ioana Micle, în parteneriat cu Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai” din Oradea, derulează o serie de activități menite să stimuleze interesul elevilor pentru lectură, să trezească curiozitatea acestora pentru lumea cărților, să le dezvolte gustul estetic pentru frumosul din artă și literatură și nu numai.
Þinând cont de faptul că în 23 aprilie a fost Ziua mondială a cărții, elevii claselor a IV-a A și D au organizat o vizită la Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai”, filiala Dacia. Aici au fost întâmpinați cu deosebită căldură de doamna bibliotecar Gribincea Lilia, care, împreună cu colegii Cosmin Drugaș și Cornel Bara, a reușit să capteze atenția și interesul copiilor. Pentru început li s-a prezentat copiilor biblioteca și condițiile de înscriere, apoi le-au fost semnalate ultimele apariții în domeniul cărților pentru copii.
În continuare, au fost lecturate de către elevi fragmente din diferite povești menite să le stârnească interesul și curiozitatea. Au fost puse la grea încercare imaginația și talentul de povestitori ale copiilor, care au fost provocați în a crea un alt final poveștilor citite. Entuziasmul și provocarea au fost dominantele acțiunii. Elevii s-au întrecut în a citi cât mai expresiv și a găsi finaluri cât mai neașteptate.
Oaspeții au promis că vor reveni, dar în calitate de viitori cititori. (Otilia Luca)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:29 Ora standard a Europei de Est