Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Generația integrării europene – valori românești, valori europene”

9 Mai – Ziua Europei

„Generația integrării europene – valori românești, valori europene”

La Liceul Teologic Baptist „Emanuel” din Oradea, manifestările dedicate Zilei Europei au fost organizate de profesorii de istorie, Ramona și Florin Iștoc.

Primul cuvânt, însă, l-a avut directorul liceului, dl prof. Constantin Buleandra, care a felicitat organizatorii și participanții care au umplut până la refuz holul bisericii „Emanuel”, adaptat după nevoi...
„Prin activitățile propuse, ne dorim să trezim interesul elevilor pentru cercetarea unor momente și personalități care au creat România Modernă. Personalitățile pe care elevii le descoperă pot fi un exemplu de moralitate, tenacitate, caracter și civism, demne de urmat.
Cetățeanul european nu poate și nu trebuie să-și uite elementele de identitate națională care îl definesc, îl particularizează și îmbogățesc familia  europeană. Totodată, el nu se poate integra într-o lume care treptat renunță la frontiere dacă nu-i cunoaște regulile și mecanismele de funcționare și nu le acceptă. Nu în ultimul rând, proiectul își propune să dezvolte relațiile interpersonale, să încurajeze munca în echipă, precum și folosirea calculatorului într-un mod instructiv-educativ, pentru realizarea pliantelor și descoperirii unor informații prin efort propriu”, ne-a declarat prof. Ramona Iștoc.
Organizați în echipe, pe clase, fiecare echipă își avea standul său specific, reprezentând o țară europeană (Franța, Germania, Belgia, Olanda, Italia, Marea Britanie, Grecia, Spania, Austria și Ungaria), iar România era reprezentată de cinci zone: Ardealul, Muntenia și Oltenia, Moldova, Bucovina, Maramureș și Dobrogea. Fiecare echipă a ținut să se identifice cât mai mult cu țara respectivă prin felurile de mâncăruri pregătite și prezentate pe platou și farfurii, prin postere și pliante, planșe, desene, colaje și muzică, dar și printr-o vestimentație corespunzătoare.
În afara târgului de prezentare, au fost organizate concursuri (de prezentare a unor instituții europene, concurs de postere, cu tema „Europa este a noastră”, concursul „Festivalul popoarelor europene”), sceneta „Proclamarea Independenței României”, iar la final, în curtea liceului au fost lansate baloane cu heliu (conținând mesaje de prietenie adresate tinerilor Europei, de către elevii clasei a VI-a A).
Concursul „Festivalul popoarelor europene”
Secțiunea cultură europeană
 Premiul I – Spania (cls. a V-a A): Andreea Racolța, Alexandra Ardelean, Tiutin Cristina, Tărău Gabriela. Această echipă a mai primit un premiu special pentru costumația cea mai autentică
Premiul I (egalitate de puncte) – Grecia (cls. a VII-a B și V B): Cherecheș Denisa, Herman Denisa, Eghedi Delia, Lucuș Georgiana, Bica Paula, Mocan Noemi, Roman Andreea. Această echipă a mai primit două premii speciale: pentru cel mai creativ stand și pentru cele mai bune produse culinare
Premiul II – Italia (cls. a VII-a B și V B): Rebeca Racz, Denisa Toia, Popa Patricia, Neacșu Alexandra, Bulzan Raul. Și această echipă a primit un premiu special, pentru cea mai bună prezentare.
Premiul III - Ungaria (cls. a VI-a B și VII A): Șteț Diana, Kiss Bianca, Crețu Alexandra, Daniel Petruș
Mențiune - Franța (cls. a V-a A): Horea Deaconescu, Alexandru Cirap, Trifan Titus, Boldiș Darius
Câteva premii speciale: * pentru originalitatea poeziei (Olanda- cls. a VII a A) * pentru cele mai bune informații și imagini (Belgia, cls. a VIII a A) * pentru cea mai bună exprimare în limbă străină( Marea Britanie, cls. a VIII a A) * pentru costumație autentică (Austria, cls. a V-a A și B) * pentru produse culinare autentice (Germania, cls. a V-a A și B).
Secțiunea cultură românească
Premiul I (Ardeal, Muntenia, Oltenia)- cls. a VI-a B: Petrușan Damaris, Albu Adina, Lacatoș Bianca, Orășanu Denisa, Baciu Sergiu, Morar Maximilian; au primit și două premii speciale: pentru cea mai bună prezentare și pentru creativitatea standului
Premiul II (Maramureș) –cls. a VI-a B și VIII A: Cuciula Flavia, Tiutiu Miriam, Bondar Ștefana, Ovari Andreea, Corda Paula, Hăulică Mădălina, Zaharie-Butucel Ligia; două premii speciale: pentru cea mai bună exprimare în limbaj popular specific regiunii și pentru produse culinare autentice
Premiul III (Moldova) - cls. a V-a A: Hoșman Rafaela, Ghețe Rebeca, Groza Mădălina, Pușcaș Doroteea, Fazecaș Ruth, Orășanu Astrid; un premiu special pentru cea mai autentică costumație
Premiul III (egalitate de puncte) - Ardeal - cls. a V-a B: Pătcaș Adela, Bodog Ligia, Bodog Georgia; două premii speciale - pentru corectitudinea informațiilor și cele mai autentice produse culinare
Mențiune ( Moldova ) - cls. a VI-a B: Cărcăleanu Tabita, Oprea Debora, Șaitoș Petra, Lucaci Aronela, Șinca Vlad, Vede Ionatan.; două premii speciale - pentru creativitate și cea mai originală poezie. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Generația integrării europene – valori românești, valori europene”.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:56:47 Ora standard a Europei de Est