Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cu mic cu mare la Grădina Botanică din Jibou

Prima excursie din viața de școlar

Cu mic cu mare la Grădina Botanică din Jibou

În ultima zi din luna aprilie, elevii clasei I C de la Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea s-au adunat, cu mari emoții, dis-de-dimineață, în fața școlii.

Nu era o zi obișnuită de școală, ci una cu totul specială. Mergeau în prima excursie din viața lor de școlari.  Excursia a fost organizată pe parcursul unei zile, pe traseul Oradea-Huedin-Jibou. Obiectivele urmărite prin această activitate extrașcolară au fost: vizitarea Grădinii Botanice din Jibou, observarea mediului încojurător în anotimpul primăvara, cunoașterea frumuseților patriei, formarea unor abilități de comportare civilizată în grup și nu în ultimul rând, închegarea relațiilor interumane între elevi, familiile acestora și dascălul clasei (trebuie să menționăm faptul că în excursie au plecat 28 de elevi și 14 adulți – mămici și bunici).
Cu o zi înainte de plecare, au fost stabilite de comun acord cinci reguli ce urmau să fie respectate: în autocar, nu deranjăm șoferul, păstrăm curățenia în mediul înconjurător, ținem pasul cu grupul, avem grijă de bunurile din jurul nostru și suntem amabili cu ceilalți. Elevii care au respectat aceste reguli în totalitate au fost răsplătiți cu mici recompense.
Totul a fost minunat! Vremea a ținut cu noi, putând să organizăm și un picnic, într-o poieniță, pe malul unui pârâu, urmat de jocuri cu mingea, cu paletele, și coarda... Varietatea plantelor, acvariile cu diverse specii de pești, papagalii, cerbii, căprioarele, mistreții din Grădina Botanică și parcul japonez i-au încântat deopotrivă și pe cei mari și pe cei mici.
Învățând de timpuriu să fie ecologiști, copiii au oferit îngrijitorilor grădinii, câteva căsuțe pentru păsărele, construite de ei, împreună cu tăticii și bunicii lor.
 La întoarcere, impresiile fiecărui elev au fost puse pe hârtie, sub forma desenului, realizâdu-se o expoziție în sala de clasă.
  De-acum, copiii abia așteaptă următoarea excursie, care, în fază de proiect, se anunță a fi de două zile... (Dorina Toader)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:45 Ora standard a Europei de Est