Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reuniunea de proiect de la Caldas da Rainha, Portugalia

Din nou, ambasadori ai României

Reuniunea de proiect de la Caldas da Rainha, Portugalia

O nouă reuniune a proiectului multilateral Comenius „We are so different but still we are the same” s-a desfășurat la Caldas da Rainha, Portugalia, la școala gazdă - Escola Secundaria Rafael Bordalo Pinheiro, în perioada 5-10 mai 2010.

Am fost întâmpinați cu multă căldură de elevii și profesorii școlii partenere, iar aceștia ne-au demonstrat încă o dată ca sunt prietenii noștri.
 La această nouă reuniune de proiect, au participat atât cadre didactice, cât și elevi de la toate cele 10 școli partenere, din opt țări europene. De la școala noastră (Grupul Școlar „Ioan Bococi” din Oradea – n.n.), au participat trei cadre didactice și patru elevi. Reuniunea de proiect a fost o reușită! Elevii au fost cazați în familii, având ocazia să cunoască viața cotidiană a acestora, cu obiceiuri, activități familiale, religie, relații de familie, mâncare tradițională și nu în ultimul rând ospitalitatea gazdelor. Elevii din școlile partenere s-au împrietenit, au schimbat impresii și au participat împreună la activitățile proiectului.
Programul întâlnirii a constat din prezentarea video „O zi din viața școlii”, prezentarea unei idei de predare a unei lecții, la alegere din următoarele obiecte de studiu: limba engleză, geografie sau artă. De asemenea, în cadrul reuniunii, s-au prezentat propunerile fiecărei școli participante pentru alegerea cântecului proiectului (prin votul fiecărui coordonator de proiect din fiecare școală).
 Profesorii participanți au ținut lecții de 45 de minute de limbă maternă, cu câte o clasă de elevi portughezi.
Așa am descoperit că avem puncte comune în preocupările noastre pentru promovarea în școală și comunitate a muzicii tradiționale, a dansurilor și costumelor populare. Elevii au pregătit câte un dans tradițional specific fiecărei țări pe care l-au prezentat îmbrăcați în costume populare. De asemenea, elevii au participat la următoarele workshopuri: politica educației, bucătăria portugheză, dansuri, reportaj, foto...
Întâlnire cu primarul din Caldas da Rainha
Activitățile proiectului au fost deosebit de interesante și au constat și în: vizitarea școlii (care în urma modernizării este la standarde europene ridicate), activități cultural-artistice foarte bine pregătite care au reflectat cultura și tradițiile zonei, întâlniri cu autoritățile locale (primarul din Caldas da Rainha), vizite tematice la obiectivele de referință și de cultură din Lisabona și din partea de vest a Portugaliei.
 Partenerii din proiect au oferit prin reciprocitate produse realizate de elevi în școlile lor, CD-uri cu prezentări ale ideii/metodei de predare a unei lecții, muzică tradițională și frumoase cadouri cu simbolurile tradiționale ale regiunilor și țărilor de proveniență.
Gazdele noastre (profesori, autorități locale, părinți și elevi) ne-au lăsat o impresie deosebit de plăcută: au fost prietenoși, mereu atenți la nevoile noastre, dornici să ne transmită din tradițiile și preocupările lor.
 Elevii și profesorii participanți la această nouă întâlnire de proiect au rămas cu o impresie deosebit de frumoasă despre școala parteneră și orașul Caldas da Rainha.
Proiectul este finanțat de Comisia Europeană prin programul „Învățare pe tot parcursul vieții”, programul sectorial Comenius „Parteneriate multilaterale  Comenius” și cu sprijinul Agenției naționale pentru programe comunitare în domeniul educației și formării profesionale, așa după cum aveam să aflăm de la prof. Mihaela Popovici, directorul adjunct al Gr. Șc. „Ioan Bococi” din Oradea, coordonator de proiect. (P. M.)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:57:35 Ora standard a Europei de Est