Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii de la „Andrei Șaguna” s-au întors din Belgia

„Europe on a plate”

Elevii de la „Andrei Șaguna” s-au întors din Belgia

Proietul internațional Comenius „Europe on a plate” („Europa pe o farfurie”) derulat de Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea, cu spijinul financiar al Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP), presupune descoperirea bucătăriilor specifice a șase țări europene, prin participarea efectivă a elevilor implicați în proiect la lecții de gătit în țările partenere.

În perioada 25 aprilie-1 mai 2010, doi elevi (Agud Alexandru și Tintas Felician Raul, din clasa a X-a F), însoțiți de prof. Cristina Dulău - coordonatorul de proiect, au participat la cea de-a treia întâlnire de proiect, în Belgia, la „CECS Marcinelle” din Charleroi, alături de ceilalți parteneri de proiect, elevi și profesori din Polonia, Bulgaria, Portugalia și Franța. Elevii orădeni au fost sponsorizați cu ținute de bucătari profesionale de firma Vighor din România, prin intermediul firmei Alai (din Brașov).
În prima zi, școala gazdă a organizat o recepție cu mâncăruri specific belgiene, având astfel ocazia de a degusta pește marinat în aspic, fructe de mare cu cartofi prăjiți (cei mai populari în Belgia), roșii umplute cu creveți, pulpe de pui și diferite rulade după rețete tipic belgiene, multe salate, brânzeturi și deserturi. După prânzul belgian, am avut ocazia de a cunoaște orașul Charleroi printr-un concurs pe echipe. Elevii și profesorii participanți au fost împărțiți pe echipe și, cu o hartă în mâini, în centrul orașului,  au trebuit să rezolve un chestionar, căutând indicii din oraș și răspunzând la întrebări, timp de trei ore. Astfel că la final, a fost premiat cel mai bun cercetaș, care a descoperit toate indiciile și răspunsurile.
Zilele următoare, au avut loc lecții de gătit în bucătăria școlii gazde, unde elevii din cele șase țări au format echipe și au gătit sub îndrumarea maeștrilor bucătari autohtoni. Au gătit, pe rând, supă, cremă de praz, tarte au sucre, carne de vită, în stil flamand, cu bere, rulouri de nucă cu țelină și pui a la Gantoise. Pentru prima dată s-a format o echipă a profesorilor de altă specialitate decât cea de bucătar și au muncit cot la cot cu elevii în bucătărie, spre încântarea acestora. La finalul săptămânii a avut loc un concurs între țări, la care elevii și-au demonstrat  talentul culinar și artistic, gătind un fel de mâncare la prima vedere (Chicken Waterzooi à la Gantoise). Apoi au trebuit să decoreze o masă pentru patru persoane. Toți elevii și profesorii au fost premiați.
Pe lângă activitățile culinare, am avut ocazia să vizităm o fabrică de ciocolată (Thuin „Couleur chocolat”) , unde s-a realizat un workshop, elevii putând încerca să modeleze figurine de ciocolată și praline. Astfel am avut ocazia să degustăm din cea mai bună ciocolată din lume. Am mai vizitat berării din Bruxelles (Cantillon, Brewery of ADA) și distileria renumitei băuturi Eau de Villee (Distillery of Biercée), unde am putut vedea procedeele de realizare a diverse băuturi. Tot pe lista locurilor vizitate au fost cuprinse: palatul regelui, Grand Place, biserici și grădini, hotelul Sheraton, Atomium...).
Elevii noștri s-au întors acasă cu o „farfuria” plină de informații și rețete noi, imagini și amintiri de neuitat. Profesional, elevii au evoluat vizibil, cu fiecare întâlnire de proiect, văzând, aflând și învățând multe lucruri noi. Au prins curaj, s-au ambiționat și s-au mobilizat pentru a fi la înălțimea colegilor lor din țările partenere. Pentru a împărtăși colegii de clasă și de școală din știința și experiența dobândite, elevii participanți la cele trei întâlniri de proiect au gătit, vineri (21 mai), toate mâncărurile învățate cu ocazia zilei închinate Bulgariei și Belgiei, prilej cu care au realizat o expoziție culinară, au prezentat fotografii și informații pe un fundal sonor adecvat, cu muzică tradițională specifică celor două țări celebrate. (Cristina Dulău)

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:44:56 Ora standard a Europei de Est