Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua păsărilor și arborilor

În 10 mai, în calendarul ecologic, găsim

Ziua păsărilor și arborilor

În fiecare an în data de 10 mai, sărbătorim Ziua păsărilor și arborilor. Această zi a fost creată de către iubitorii de natură implicați direct în serviciile de protecție și conservare a mediului, care au dorit să facă public faptul că a ne întoarce la natură și a fi mai generoși cu aceasta nu reprezintă un efort prea mare din partea noastră.

Ocrotind păsările și arborii, realizăm, implicit, conservarea habitatelor. A sădi un copac sau a plasa căsuțe pentru păsări sunt lucruri foarte simple pentru noi, dar importante pentru menținerea echilibrului ecologic.
Prin proiectul „Școli pentru un viitor verde” ne-am propus stimulăm interesul copiilor pentru protejarea mediului înconjurător în general, a păsărilor și arborilor, în special. Totodată, prin stimularea în prevenirea și combaterea atitudinilor nega­tive de distrugere, de neglijență, de nepăsare în acțiunile lor din mediul înconjurător am încercat
conștientizarea elevilor că au o șansă în plus să fie sănătoși dacă au în vedere protejarea acestuia.
Elevii claselor a IV-a A și a III-a A, conduși de prof. Otilia Luca și Corina Gârba, și-au propus și au realizat în cadrul orelor de educație tehnologică căsuțe pentru păsărele. S-au gândit că veselele necuvântătoare din parcul școlii vor fi cele mai fericite. Astfel că după două săptămâni de muncă asiduă, căsuțele au fost gata. Plini de veselie, ajutați de nenea Sandu, portarul școlii, au început să așeze căsuțele în copaci. Timp de o oră au împânzit parcul școlii cu zeci de căsuțe.
Pe fețele tuturor se citea mulțumirea lucrului bine făcut, a faptului că au contribuit după posibilitățile lor la protejarea micilor viețuitoare.(Adina L.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:02 Ora standard a Europei de Est