Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„All Different-All Equal” – reuniunea din Polonia

Cinci țări în proiectul Comenius

„All Different-All Equal” – reuniunea din Polonia

A doua întâlnire în cadrul proiectului multilateral Comenius „All Different-All Equal” a avut loc î Polonia, în perioada 25 – 30 aprilie 2010.

Șase cadre didactice de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea (coord. prof. dr. Dorina Roman, dir. adj. prof. Adriana Meșter, prof. Adriana Luca, prof. Gabriela Pleșca, înv. Florica Păduraru și înv. Silvia Hadade) au participat la activitățile desfășurate împreună cu partenerii din Polonia, Lituania, Italia și Bulgaria, în vederea realizării principalului obiectiv al proiectului, acela de a lucra împreună pentru o mai bună cunoaștere a altor țări europene și altor culturi, pentru cunoașterea și respectarea diferențelor culturale, pentru găsirea de similarități și pentru educarea elevilor în spiritul toleranței.
Deoarece elevii din ciclul primar din România nu pot fi duși în străinătate în cadrul proiectului, ei au fost pregătiți și filmați în timpul activităților, iar filmările au fost prezentate în cadrul vizitelor de proiect. Tema celei de-a doua întâlniri a fost prezentarea istoriei orașului natal, dar și cântece și dansuri populare. Prezentarea orașului a fost realizată în echipă de înv. Silvia Hadade, prof. Șandor Traier și Dorina Roman. Elevii claselor a II-a A, I B, a III-a A și B, a IV-a B au interpretat cântece și dansuri populare, la pregătirea lor având o contribuție deosebită prof. Adriana Luca. Echipa din Oradea a dăruit colegilor din celelalte țări icoane pe sticlă realizate de către elevi, sub îndrumarea prof. Gabriela Pleșca, în cadrul Cercului de pictură desfășurat săptămânal.  Scopul reuniunii a fost acela de a face schimb de informații legate de modul în care fiecare școală derulează activitățile proiectului, de a face schimb de produse realizate de elevi, de a prezenta a doua temă a proiectului: „Legenda orașului natal” și cântece și dansuri populare specifice fiecărei țări partenere.
De asemenea, în timpul întâlnirii de lucru a coordonatorilor, a fost discutată  următoarea temă, „Jocuri populare”, ce urmează a fi prezentate în luna octombrie în România. A fost proiectat produsul final al proiectului, Calendarul 2011, cu sărbători specifice fiecărei țări partenere.
Programul reuniunii a fost foarte încărcat, gazdele reușind să îmbine perfect activitățile din cadrul proiectului, care s-au desfășurat în școală, cu alte activitați care au vizat o mai bună cunoaștere a regiunii, a tradițiilor și obiceiurilor locului. Am fost întâmpinați la intrarea în școală de elevi îmbrăcați în costume populare. Aceștia ne-au primit cu pâine și sare, obicei întâlnit și în România și deosebit de cel din Lituania, care întâmpină musafirii cu un fel special de brânză cu chimen. Am vizitat atât clasele primare (I-VI), cât și cele gimnaziale (VII-IX). Am fost încântați să vedem în multe locuri afișat logo-ul proiectului, realizat de colega noastră, înv. Eva Fekete. În cabinetul de informatică, pe o tablă SMART, ne-am semnat cu toții, în jurul acestui logo. Școala este deosebit de frumoasă, chiar dacă se află în zonă rurală. Aceasta a beneficiat, în timp, de mai multe proiecte cu finanțare europeană, precum Comenius și Socrates, dar și de proiecte transfrontaliere, desfășurate în colaborare cu școli din Cehia, țara vecină. Elevii din Polonia au prezentat cântece, dansuri populare poloneze, scenete. Pe scenă au urcat și cei opt elevi italieni prezenți în această mobilitate, cu dansuri populare și scenete specifice regiunii Lazio, Italia.
La recepția care a avut loc în sala de ședințe a primăriei, gazde au fost primarul, consilieri și politicieni locali. Ne-au fost prezentate istoria locală și proiectele lor de viitor. Au fost oferite cadouri, au fost realizate zeci de fotografii.
Într-o după-amiază am asistat la un spectacol de lupte medievale, susținut de un nobil polonez, care se străduiește să continue tradiția înaintașilor săi și care îi implică și pe soția și fiii lui, împreună cu care participă la turniruri și alte demonstrații în întreaga Polonie sau în alte țări. 
Una din zilele petrecute în Polonia a fost dedicată vizitării unor locuri cu mare încărcătură simbolică pentru poporul polonez: mănăstiri, catedrale, biserici, mina de sare de la Wieliczka și orașul Cracovia, cu vestitul său Castel Wawel și biserica în care a fost înmormântat, cu puțin timp în urmă, fostul președinte polonez. Pe toată durata reuniunii, ne-am bucurat de o deosebită atenție din partea gazdelor. Atmosfera a fost caldă, prietenoasă, propice unei colaborări eficiente, așa cum sperăm să fie cazul și în România, în octombrie, cu ocazia următoarei reuniuni. (Dorina Roman)

Trimite email
luni, 7 iulie 2025, 15:36:27 Ora de vară a Europei de Est