Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

M.E.T.E.R - TIME AND LONGITUDE

Întâlnire Comenius la C.T. „Mihai Viteazul”

M.E.T.E.R - TIME AND LONGITUDE

În perioada 4-8 mai 2010, s-a desfășurat la Oradea, cea de a treia întâlnire din cadrul parteneriatului multilateral Comenius, intitulat „M.E.T.E.R.”.

Tema reuniunii a fost „Timpul și longitudinea”, o temă generoasă care a permis o abordare interdisciplinară (fizică, astronomie, matematică, geografie, istorie, filosofie și limba engleză). 
La deschiderea festivă, coordonatorii de proiect și-au prezentat echipele și școala de proveniență. Au fost prezenți la Oradea: dna Leonarda Fuccili, de la Școala G.G.Belli din Roma, dl Philippe Jeanjacquot de la Liceul Charlie Chaplin din Lyon (coordonator internațional al proiectului), dl Bernard Tedd, de la Școala King Edward VI din Birmingham, dna Anna Tzima, de la Liceul franco-elen d’Agia Paraskevi din Atena, dna Ingrid van der Wal, ca reprezentant al O.S.B. din Amsterdam și, nu în ultimul rând, dna profesor Nicoleta Pazmany de la C.T. „Mihai Viteazul” din Oradea.
La festivități, am fost onorați de prezența unor distinși invitați: prof. Ilie Crăciun – inspector școlar general adjunct al I.S.J. Bihor, prof. ing. Florian Mieluț – inspector școlar de specialitate, precum și dl prof. dr. Filimon Ruben, directorul C.T. „Mihai Viteazul”.
După deschidere, primele activități s-au derulat în incinta școlii, sub forma unor workshop-uri tematice, cu grupe formate din participanți din țări diferite, iar în cursul după-amiezii activitățile au continuat la Cetatea Oradea. Putem spune că am avut parte de modele de lecții moderne, desfășurate și în alte locații decât sala de clasă, caracterizate prin spirit constructiv și lucru în echipă. „Echipa franceză a prezentat determinarea longitudinii folosind un program de astronomie pe calculator, colegii din Anglia și Grecia i-au învățat pe copii să-și construiască cadrane solare orizontale sau analematice, în timp ce echipa Olandei i-a ghidat pentru a învăța să navigheze, precum vikingii, adică folosind polarizarea luminii pentru determinarea poziției soarelui. Echipa României a prezentat, utilizând planetariul mobil, modalitatea de a folosi unele constelații pentru a construi un ceas stelar, colaborând cu echipa Italiei care a prezentat aceeași temă, dar într-o abordare total diferită. Tocmai acest fapt este extraordinar: să vezi aceeași temă abordată în maniere extrem de diferite de copii din țări diferite. Atelierele de lucru au continuat deplasându-ne la Biserica cu Lună (care are un mecanism unic în Europa ce prezintă fazele Lunii).
A doua zi au avut loc deplasări în afara orașului și județului. Ne-am oprit mai întâi la Observatorul astronomic din Cluj-Napoca, unde copiilor li s-a prezentat diferența între timpul solar și cel sideral. Tot aici, au putut vedea cum funcționează o pendulă de timp sideral și au putut admira cărți rare de astronomie aflate în bibliotecă. Vizita a continuat la Grădina botanică, unde se află amplasat un cadran solar, ca și ghid.
Concluzionând, putem spune că elevii au avut astfel posibilitatea de a învăța unii de la alții, de a se cunoaște mai bine, de a comunica între ei folosind limba engleză și chiar de a se împrieteni în sensul adevărat al cuvântului. În final, a fost compus chiar un cântecel al întregului grup pe care l-au interpretat cu toții”, după cum am aflat de la coordonatorul de proiect, doamna profesor Nicoleta Pazmany. (Ov. D.)

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:12:05 Ora standard a Europei de Est