Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua Comenius

„All Different-All Equal”

Ziua Comenius

Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea derulează în perioada 2009 – 2011, la nivelul ciclului primar, un proiect de parteneriat multilateral Comenius, cu titlul „ALL DIFFERENT – ALL EQUAL”. Școlile partenere sunt din Lituania (țara coordonatoare), România, Italia, Bulgaria și Polonia. Bugetul alocat acestui proiect este de 24. 000 de euro.

Luni, 31 mai 2010, elevii și cadrele didactice implicate în proiect au sărbătorit „Ziua Comenius”, având ca temă prezentarea activităților realizate pe parcursul primului an de proiect și diseminarea rezultatelor obținute. Invitați au fost inspector școlar Florin Negruțiu, directorul liceului, prof. Ioan Hora, directorul adjunct, prof. Adriana Meșter, părinții elevilor, cadre didactice și reprezentanți ai presei.
 Activitatea prezentată de inst. dr. Dorina Roman a debutat cu majoretele claselor I-IV, care au fost aplaudate la scenă deschisă. A urmat dansul eco, al echipei „Floricelele” (ambele formații sunt coordonate de prof. Adriana Luca). Dansul eco, intitulat „Prieteni mereu”, a înfățișat prietenia dintre flori și copii.
Prin intermediul prezentării în power point am oferit asistenței o sinteză și o retrospectivă a activităților desfășurate în cadrul proiectului în anul școlar 2009 – 2010. În partea a doua a manifestării, elevii din clasele I B, II A și D, III A, B și C, IV B și C au participat, în echipe mixte, la un concurs de cultură generală, de verificare a cunoștințelor dobândite în cadrul proiectului Comenius. În timp ce juriul făcea calculele necesare stabilirii câștigătorilor, elevii clasei a III-a A ne-au demonstrat că sunt mari actori, prin intermediul piesei de teatru „Cine și-a pierdut fabula?” Momentul mult așteptat a răsplătit concurenții cu diplome și felicitări.
La finalul activității, protagoniștii manifestării au fost răsplătiți cu prăjiturele și suc, de către învățătorii lor: Traier Șandor, Roman Dorina, Fekete Eva, Păduraru Florica, Ambruș Rozalia, Hadade Silvia și Bocșe Alina.
Avem convingerea, la sfârșitul primului an de proiect, că elevii școlii noastre, prin participarea la acest proiect, au învățat un lucru important – respectul și toleranța față de cei care vorbesc alte limbi și care au o înfățișare diferită, atitudine atât de necesară în societatea modernă. Totodată, ei au  devenit conștienți de propria identitate culturală și au fost interesați de poziționarea geografică și de cultura țărilor partenere.
În ceea ce privește cadrele didactice, putem spune că a existat o cooperare între dascălii din țările partenere și, cu siguranță, au fost înțelese conexiunile culturale dintre țările europene și importanța muncii din cadrul proiectului. (Dorina R.)

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:55:38 Ora standard a Europei de Est