Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul național „Bune practici” în educația pentru protecția mediului

Luni și marți, la C.T. „Transilvania”

Concursul național „Bune practici” în educația pentru protecția mediului

Este vorba despre un proiect educațional inițiat și organizat de Inspectoratul Școlar Județean Bihor, în urmă cu trei ani, concursul național fiind înscris în calendarul activităților educative al M.E.C.T.S.

Elementul de noutate la cea de-a treia ediție constă în faptul că de-acum, concursul se adresează și elevilor din ciclul primar, pe lângă cele două cicluri inițiale, gimnazial și liceal.
Și la actuala ediție, organizatorii s-au bucurat de o bună participare. La ciclul primar, au concurat echipaje din județele Bihor, Satu Mare, Bistrița – Năsăud, Timiș, Constanța și Hunedoara; la ciclul gimnazial, au fost prezente echipaje din Bihor, Bistrița – Năsăud, Satu Mare, Brăila, Botoșani, Neamț, Constanța, Timiș, Hunedoara și municipiul București, iar la ciclul liceal, s-au întrecut echipaje din Bihor (două echipaje), Satu Mare, Iași, Brăila și municipiul București. Bihorul a fost reprezentat de elevi de la Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea (îndrumați de prof. Steliana Cîrciumaru), de la Școala cu clasele I-VIII din Marghita (prof. Monica Porțan), Colegiul Tehnic din Vadu - Crișului (prof. Bogdan Bodea) și Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea (prof. Camelia Timofte). Gazda bună a concursului a fost Colegiul Tehnic „Transilvania” din Oradea. La deschiderea manifestărilor au onorat: prof. Nicolae Ungur – inspector școlar general adjunct al I.S.J. Bihor, Călin Mocan – director al Comisariatului Județean Bihor al Gărzii Naționale de Mediu, prof. dr. Mariana Ruge – directorul colegiului gazdă, prof. univ. dr. Ioan Chereji de la Facultatea de Protecția Mediului, alți inspectori școlari din cadrul echipei de proiect: Florin Negruțiu, Violeta Taichiș, Doina Gyori și Elisaveta Roșu – coordonatorul principal.
Luni, în prima zi de concurs, a avut loc evaluarea materialelor din portofoliu: pliant, afiș, cinci fotografii, alături de prezentarea scenetei pe teme ecologice (la învățământul primar); la învățământul gimnazial a fost prezentată investigația sau cercetarea realizată în arealul adoptat, iar la învățământul liceal, tot o investigație și un filmuleț de trei minute, cu aspecte din activitatea de protecția mediului desfășurată de elevii participanți la concurs în arealul adoptat.
„Marți, a fost programată o aplicație de teren în zona Remetea, Meziad și Roșia, având ca obiectiv exersarea deprinderilor de a investiga un areal natural prin observație directă dirijată și a identifica aspecte de microclimat, floră și faună specifice zonei, dar și a identifica intervenția antropică în mediu, eventuale dezechilibre, produse de aceasta și să propună soluții de ameliorare a impactului antropic negativ asupra mediului (soluții sub formă grafică); miercuri, este programată o vizită în parcul dendrologic al Universității din Oradea”, după cum ne-a spus coordonatorul principal al proiectului, profesor - inspector Elisaveta Roșu.
S-au acordat foarte multe premii speciale
Aseară, a avut loc festivitatea de premiere. La înmânarea premiilor a participat și generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, prof. Dorel Luca, pe lângă prof. univ. dr. Ioan Chereji și Călin Mocan, sponsorii susținători ai premiilor speciale.
Au fost acordate foarte multe premii speciale, pe cicluri de învățământ și categorii de materiale.
Iată cum arată clasamentul general:
La ciclul primar: pe locul I – echipajul Școlii „Avram Iancu” din Oradea (Claudia Gui, Andrei Avram, Darius Fildan și Andrei Căvășdan), locul II – echipajul Școlii din Pișcolt – Satu Mare, locul III – echipajul Școlii „Av. Iancu” din Bistrița, jud. Bistrița – Năsăud.
La gimnaziu: pe locul I – echipajul școlii din Tichilești – Brăila, locul II – echipajul Școlii din Marghita (Maria Porțan și Diana Bandula), locul III – echipajul Școlii „Av. Iancu” din Bistrița.
La liceu: pe locul I – echipajul Lic. T. „O. Ghibu” din Oradea (Ștefan Babătă, Răzvan Ciumpe) și echipajul Colegiului Tehnic din Vadu – Crișului (Zarina Iancu, Tecsi Andrei), locul II – echipajul C.N. „Gh. M. Murgoci” din Brăila, locul III – echipajul Gr. Șc. Agr. „H. Vasiliu” din Podu Iloaiei, județul Iași.
Fiind invitați să ia cuvântul, conducătorii echipajelor s-au arătat încântați de organizarea competiției și condițiile de cazare și masă. Echipajul din Tichilești – Brăila, aflat la a doua participare, a întrebat dacă nu se pot face „abonamente” la acest concurs național... (Ovidiu DAN) 

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 16:22:18 Ora standard a Europei de Est