Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Management Projects of European Training and Educational Projects

Diseminarea unui proiect

Management Projects of European Training and Educational Projects

Profitând de programul de mobilități individuale Comenius - Învățare pe tot parcursul vieții, dl prof. dr. Răzvan Lucian Vonea, profesor de contabilitate la Colegiul Economic „Partenie Cosma” din Oradea și director adjunct al acestei instituții, a fost beneficiarul unui astfel de grant, finanțat din fonduri europene.

În esență, este vorba de un program de formare continuă, program de mobilități individuale Comenius. A câștigat un astfel de grant în valoare de 1.965 euro la runda I de selecție a dosarelor care a avut termenul scadent în 15 ianuarie 2010. Detalii privind catalogul cursurilor de formare continuă prin programul Comenius, criterii de eligibilitate, termenele de depunere a cererilor de finanțare le găsiți pe site-ul Agenției Naționale de Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, www.anpcdefp.ro. Această agenție este agenția națională care se ocupă cu programele de formare continuă a cadrelor didactice și elevilor/studenților, programe Comenius, Leonardo da Vinci, Grundvig, Erasmus, agenție care gestionează fondurile comunitare în acest domeniu.
 Cursul la care am participat s-a desfășurat în Atena, în perioada 10-14 mai 2010, chiar după protestele populației din Atena. Cursul s-a intitulat „Management Projects of European Training and Educational Projects”, inițiat și organizat de către organizația ISOTIS Atena (www.isotis.org).
Cursul s-a bazat pe o prezentare teoretică și practică a inițierii, implementării și derulării unor proiecte educaționale între țările membre UE. Am fost inițiați în ceea ce privește conținutul teoretico-legal al cadrului privind derularea unor astfel de proiecte educaționale, cursul având ca suport o platformă educațională online www.learn-it-easy.com. Desfășurarea cursului a pus accent și pe pregătirea practică în ceea ce privește managementul unor astfel de proiecte între diferiți parteneri din sfera educației din țările membre UE. Cursul a constat în pregătire teoretică, pregătire practică, sistematizare și fixare a cunoștințelor, priceperilor și deprinderilor de scriere a unor astfel de proiecte, cu recapitulare și evaluare la finalul secțiunii de formare.
Participanții la acest curs au fost din România, Cipru, Belgia, Olanda, Spania și Marea Britanie.
Recomand cu căldură înscrierea și participarea cu încredere la aceste cursuri de formare continuă - mobilități individuale Comenius, deoarece activitatea științifică și practică asimilată în cadrul acestora este cu adevărat utilă, actuală, bine structurată și vine în direcția necesităților de colaborare în interiorul spațiului european al școlilor românești. Răzvan VONEA


Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:10:43 Ora standard a Europei de Est