Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua internațională de luptă împotriva consumului și traficului ilicit de droguri

Ziua de 26 iunie

Ziua internațională de luptă împotriva consumului și traficului ilicit de droguri

Ziua de 26 iunie reprezintă Ziua internațională de luptă împotriva consumului și traficului ilicit de droguri, și a fost stabilită de către Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite în 1987.

În fiecare an Oficiul Națiunilor Unite pentru Droguri și Criminalitate (UNODC) este promotorul campaniei internaționale de sensibilizare privind provocarea majoră pe care drogurile ilicite o reprezintă pentru societate, în ansamblu, și în special în rândul tinerilor.
Scopul acestei campanii este de a sensibiliza membrii comunității pentru adoptarea unei atitudini active în prevenirea și reducerea consumului de droguri.
Riscul ca tinerii să devină dependenți este de două ori mai mare decât în rândul adulților.
Este cunoscut faptul că vulnerabilitatea față de consumul de droguri în rândul tinerilor este generată de mai mulți factori: presiunea/influența grupului de prieteni, stima de sine scăzută, insuficienta informare privind riscurile consumului de droguri și nu în ultimul rând o insuficientă implicare a societății în general.
În acest context și răspunzând apelului UNODC, Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog (CPECA) Bihor a derulat campania cu sloganul „Implică-te! În comunitatea ta drogurile nu își au locul!” Astfel, în cadrul acestei campanii, a avut loc festivitatea de premiere a câștigătorilor etapei județene a concursului național „Mesajul meu antidrog”.
Aflat la cea de-a șaptea ediție, proiectul național „Mesajul meu antidrog” are drept scop prevenirea consumului de droguri prin implicarea elevilor în activități extrașcolare și de petrecere a timpului liber, cu caracter cultural-artistic sau sportiv, prin intermediul cărora să se promoveze și un mesaj antidrog pozitiv.
Sub sloganul „Dependenți de libertate”, concursul național „Mesajul meu antidrog” contribuie la formarea de convingeri de viață sănătoasă în rândul populației tinere, prin antrenarea acesteia în activități prin care să-și exprime opiniile și atitudinile față de consumul de alcool, tutun și droguri, conștientizând în acest fel și consecințele negative asociate acestuia.
Activitățile proiectului au fost planificate, organizate și coordonate la nivelul județului Bihor de către Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog (CPECA), în perioada ianuarie-iunie 2010, și s-au desfășurat pe următoarele secțiuni: eseu literar, pagină web, film de scurt metraj, fotografie digitală, spot, arte vizuale și sport.
Câștigătorii concursului
Locul I: Adrian Gherlea (de la C.T. „Ioan Ciordaș” din Beiuș) - pagină web de informare tip revistă, Cincea Alexandra (Lic. T.  „Aurel Lazăr” Oradea) - fotografie digitală, Kovacs Teodora (Gr. Șc. „Ioan Bococi”) - eseu literar, Lazea Diana Alexandra (Șc. „Miron Pompiliu” Ștei) – grafică și pictură gimnaziu, Cristina Guler (C.T. „I. Ciordaș” Beiuș) – pictură liceu.
Toate aceste lucrări vor participa la etapa națională, organizată de Agenția Națională Antidrog.
Locul II: George Alexandru Berce (C.T. „I. Ciordaș” Beiuș) - pagină web de informare tip revistă, Fâșie Georgiana (C.T. „I. Ciordaș” Beiuș) - fotografie digitală, Drăgoi Ana (Șc.   „Nicolae Popoviciu” Beiuș) - eseu literar, Vlad Laura (Șc. „M. Pompiliu” Ștei) - grafică gimnaziu, Gelen Carolina (Șc. nr. 11 din Oradea) - pictură gimnaziu,
Vaida Mădălina-Raluca (Lic. T. „A. Lazăr”) - eseu literar.
Locul III: Daniel Feneși (C.T. „I. Ciordaș” Beiuș) - pagină web de informare tip revistă, Fofiu Anda-Ștefania (C.T. „I. Ciordaș” Beiuș) - fotografie digitală,  Chiori Cristina (Șc. nr. 11 Oradea) – fotografie digitală,  Jurcă Alexandra Georgiana (Șc. „N. Popovici” Beiuș) - eseu literar, Andor Vanesa (Lic. T. „A. Lazăr” Oradea) – grafică gimnaziu, Romocea Doina (Șc. nr. 11) – pictură gimnaziu, Meza Adina (Lic. T. „A. Lazăr”) - pictură liceu.
Tot în cadrul campaniei de marcare a zilei de 26 iunie, au mai fost desfășurate activități de informare, sensibilizare și conștientizare cu privire la pericolele și consecințele consumului de droguri adresate tinerilor în cadrul Asociației Naționale „Cercetașii României”- Centrul local Oradea și la Penitenciarul Oradea. (Ilinca Șandor)

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 12:03:29 Ora standard a Europei de Est