Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Un măr pe valurile Dunării”

Asociația și școala „Fibonacci”

„Un măr pe valurile Dunării”

Doamna Mariana Mion Pop (femeia de succes a anului 2009, deținătoare a trofeului Gala Femeilor de Succes 2009 la categoria Învățământ, și autoarea cărții „Etichetă și protocol”) a zăbovit mai multe zile în municipiul de pe Crișul Repede.

La inițiativa sa, în luna iunie, a luat ființă și la Oradea Asociația Proeducenter „Fibonacci” (fiind cea de-a doua din țară, după București), care își propune: dezvoltarea unor metode de învățământ moderne, novatoare, de pregătire școlară a elevilor din ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal, prin realizarea unor metodologii moderne de învățare rapidă și eficientă a diverselor materii școlare cuprinse în programele de învățământ.
Timp de trei zile (luni-miercuri, 21-23 iunie 2010), doamna Mariana Mion Pop s-a întâlnit, în amfiteatrul Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai” din Oradea, cu cadre didactice, părinți și copii, pentru a-i incita... cu metoda Clofy (al cărei brevet îl deține) și lansându-le ideea de a înființa și la Oradea o școală particulară „Fibonacci” (după „numele” renumitului matematician italian – pe numele său adevărat Leonardo di Pisa).
„De fapt, intenția mea este să înființez „lanțuri” școlare de performanță „Fibonacci” în toată țara, prin intermediul acestor asociații, precum cele din București și Oradea. În perioada imediat următoare vor apărea astfel de asociații „Fibonacci” la Cluj-Napoca, Iași, Constanța și Târgu Mureș”.
Femeia de succes a anului 2009 și-a propus să intre și în cartea recordurilor cu „Un măr pe valurile Dunării” (un proiect prin care intenționează să realizeze o rolă în lungime de 2.860 de kilometri, din desene și poezii, planșe de matematică-fizică... ai căror autori vor fi copii și cadre didactice din țările pe unde curge Dunărea). Cele dintâi desene și poezii au fost create, miercuri, la Oradea. Așadar primii metri din rola celor 2.860 de kilometri au fost realizați în municipiul de pe Crișul Repede.
Optimizarea actului învățării
 Cei 10 membri fondatori (Mariana Mion Pop – președinte, Dan Dulciu și Adrian Mitea – toți trei din Capitală; Eugenia Aprozeanu – vicepreședinte, Olimpia Urdea – secretar general, Corina Curilă, Circiu Csilla, Viorica Trif, Simona Trip și Carmen Aprozeanu – toți șapte din Oradea), majoritatea cadre didactice, și-au propus prin înființarea acestei asociații, câteva obiective specifice: creșterea calității actului informațional în educație; optimizarea actului învățării, implicit ameliorarea rezultatelor învățării, dezvoltarea personalității tinerilor și sensibilizarea societății civile asupra actului educațional. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Un măr pe valurile Dunării”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 00:44:54 Ora standard a Europei de Est