Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ieri, limba română, astăzi, limba maternă

Bacalaureatul în direct

Ieri, limba română, astăzi, limba maternă

S-au pregătit bacalaureații noștri cu de toate, după care au început licitațiile, dând fiecare cu presupusul. Cei mai mulți au pus pariu pe Moromeții (cu Moromete) și Enigma Otiliei, când-colo... a ieșit basmul cult (varianta 8)!

Proba scrisă la Limba și literatura română dă dureri de cap în fiecare an, dar nu numai bacalaureaților, ci și părinților acestora, care suferă cot la cot cu odraslele lor.
Anul acesta a ieșit ... cam așa ceva!
Subiectul I (Se dă următorul text)
Actul II, scena VIII, Iorgu, Zoița
Iorgu: Slavă Domnului, că mă găsesc, în sfârșit, singur cu d-ta, cucoană Zoiță...
Zoița (voind să iasă, în parte): Degrabă ți-a fi?... (Vasile Alecsandri – Iorgu de la Sadagura)
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe:
1.Numește câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: fericirea și ceasul.
2.Explică rolul virgulei în secvența: Da nu se poate, soro...
3.Construiește un enunț în care să folosești o locuțiune/expresie care să conțină substantivul ochi.
4.Precizează tema discuției dintre personajele Iorgu și Zoița în fragmentul dat.
5.Transcrie o replică din text rostită de Iorgu, pentru a ilustra comicul de limbaj.
6.Selectează, din text, două cuvinte/grupuri de cuvinte care reprezintă mărci ale adresării directe.
7.Prezintă rolul indicațiilor scenice din fragmentul dat.
8.Comentează, în 6-10 rânduri, următoarea secvență din text: Te iubesc. (în parte) Am câștigat rămășagul.
9.Menționează două trăsături ale textului dramatic prezente în fragmentul dat.
Subiectul al II-lea
Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de rânduri despre omenie, pornind de la următorul proverb: Fapta bună laudă pe om.
Subiectul al III-lea
Redactează un eseu de 2-3 pagini, în care să prezinți particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiat...
Poftiți de ... vă bateți capul! (Ovi D.)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 02:12:02 Ora standard a Europei de Est