Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Cercul micilor rangeri”

“Comoara din spatele curții”

“Cercul micilor rangeri”

Zece elevi de la școala din comuna Roșia vor fi vara aceasta rangeri în patru peșteri declarate arii naturale protejate din raza comunei.

Activitățile la care vor participa tinerii rangeri roșieni fac parte din proiectul “Comoara din spatele curții - Cercul micilor rangeri”, finanțat de MOL România și Fundația pentru parteneriat și implementat de Asociația Roșia Bihoreană, în parteneriat cu Școala cu clasele I-VIII din Roșia, Clubul de Speologie “Cristal”, Oradea și Primăria comunei Roșia.
Ideea proiectului a pornit de la constatarea faptului că una dintre cauzele care duc la degradarea peșterilor din zona este lipsa de informare a localnicilor cu privire la valoarea reală a patrimoniului natural al comunei. În acest sens, inițiatorii proiectului au ajuns la concluzia că implicarea elevilor în observarea, protejarea și promovarea acestor comori poate avea pe viitor un impact important în conservarea mediului natural. De asemenea, am observat că tinerii și copiii din comună nu știu de existența unora dintre peșterile din „curtea lor”, peșteri de o importanță deosebită, atât pe plan național, cât și internațional.
Proiectul a demarat prin prezentarea elevilor din clasele a VI-a și a VII-a a unei proiecții cu informații despre protecția mediului și ariile naturale protejate din zona comunei Roșia și selectarea micilor rangeri pe baza unui test. În cadrul proiectului, elevii vor efectua mai multe vizite în peșterile Ciur-Izbuc, Gruet, Doboș și Vacii, cu scopul de a cunoaște elementele specifice ale acestor peșteri, de a participa activ la aplicarea unor măsuri de ecologizare și de a aduna informații și imagini foto pentru realizarea unei broșuri și a unei proiecții de prezentare a celor patru arii naturale protejate. La finalul proiectului, micii rangeri vor deveni ambasadorii celor patru peșteri, prezentând rezultatele muncii lor, atât pe plan local, cât și pe plan național, în cadrul Congresului național de speologie, ce va avea loc în luna septembrie a acestui an în orașul Ștei, din judetul Bihor. (Dezideriu Szabo)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:30:02 Ora standard a Europei de Est