Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,We are so different but still we are the same”

Proiectul de parteneriat multilateral Comenius

,,We are so different but still we are the same”

Proiectul de parteneriat multilateral Comenius al Grupului Școlar „Ioan Bococi” din Oradea este finanțat de Comisia Europeană prin programul de Învățare pe tot parcursul vieții și cu sprijinul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale.

În proiect sunt partenere 10 școli din opt țări europene: Portugalia - coordonator de proiect (Caldas da Rainha si Bombarral), Lituania, Letonia, Polonia, Italia, Grecia, Turcia și România (Oradea și Sibiu). În acest an au avut loc următoarele reuniuni de proiect:
*în luna noiembrie – la Vilnius, unde s-au pus bazele primului an de proiect prin stabilirea strategiei pentru desfășurarea activităților și a următoarelor vizite, data acestora, precum și numărul profesorilor și elevilor care vor participa, responsabilitățile și sarcinile fiecărui partener, hotărâri necesare pentru o bună colaborare europeană. În cadrul primei întâlniri, am avut ocazia să ne cunoaștem, să participăm la diferite activități ale școlii din Vilnius - prezentarea școlii, concert de bun venit al elevilor, lecție deschisă, vizite de documentare privind orașul Vilnius și a vechii capitale a Lituaniei, Trakai.
*în luna februarie – la Sibiu, s-a realizat site-ul proiectului www.differentbursame.org, precum și un dicționar în cele opt limbi europene, conținând cuvinte/expresii de prezentare și de prim-ajutor, s-a votat loggo-ul proiectului (a câștigat loggo-ul colegilor noștri din Sibiu), s-a prezentat o metodă/idee de predare a unei lecții de limba maternă, geografie sau artă și s-a prezentat sistemul de învățământ din fiecare țară.
*în luna martie – la Istanbul, s-a votat reclama proiectului (a câștigat Grecia), s-a prezentat un material „Bucătăria tradițională”, urmând a se realiza ca produs final o carte de bucate europene, s-a prezentat curriculumul școlar al fiecărei școli și s-a prezentat o metodă/idee de predare a unei lecții de IT, istorie, istoria artei. Profesorii participanți au ținut lecții de 45 de minute de limbă maternă, cu câte o echipă formată din șase elevi turci. Prin vizitele tematice, profesorii au avut ocazia să cunoască mai bine mediul școlar din Turcia, să observe tradițiile istorice și culturale din această țară.
*în luna mai, o nouă reuniune a  proiectului multilateral Comenius ,,We are so different but still we are the same” s-a desfășurat în Caldas da Rainha, Portugalia, la Escola Secundaria Rafael Bordalo Pinheiro.
Echipa Grupului Școlar „Ioan Bococi”, formată din trei cadre didactice și patru elevi, a fost așteptată și întâmpinată cu multă căldură de către elevii și profesorii școlii gazde. La reuniune au participat atât cadre didactice, cât și elevi de la toate cele 10 școli partenere.       
Elevii români au fost cazați în familii, având ocazia să cunoască viața cotidiană a acestora, cu obiceiuri, activități familiale, religie, relații de familie, mâncare tradițională și nu în ultimul rând ospitalitatea familiilor gazdă. Elevii din școlile partenere au schimbat impresii și au participat împreună la activitățile proiectului. Programul întâlnirii a constat din prezentarea video „O zi din viața școlii” (fiecărei școli partenere), prezentarea unei idei de predare a unei lecții, la alegere din următoarele obiecte de studiu: limba engleză, geografie sau artă. Tot acum au fost prezentate propunerile fiecărei școli pentru alegerea cântecului proiectului. Prin votarea coordonatorilor de proiect s-a stabilit cântecul propus de cei din Polonia. Profesorii participanți la întâlnirea din Caldas da Rainha au ținut lecții de 45 de minute de limba maternă, cu câte o clasă de elevi portughezi.
Elevii au pregătit câte un dans tradițional specific fiecărei țări pe care l-au prezentat îmbrăcați în costume populare. Tot elevii au participat și la următoarele workshopuri: politica educației, bucătăria portugheză, dansuri și reportaj foto.
 La fel de interesante au fost și celelalte activități: vizitarea școlii - care în urma modernizării este la standarde europene ridicate -, activități cultural-artistice care au reflectat cultura și tradițiile zonei, întâlniri cu autoritățile locale – întâlnire cu primarul din Caldas da Rainha, vizite tematice la obiectivele culturale de referință din Lisabona și din partea de vest a Portugaliei.
Activitățile primului an de proiect s-au încheiat prin reuniunea de proiect care s-a desfășurat în perioada 23-28 iunie la școala din Katerini, Grecia. La această ultimă reuniune, au participat coordonatorii și directorii școlilor partenere și alături de evaluarea intermediară a primului an de proiect s-au desfășurat și activități de prezentare a unui studiu privind obiceiurile alimentare, prezentarea unui material „Imaginea școlii”, rezultatul chestionarului „Cetățenia europeană” aplicat elevilor, profesorilor, diriginților și părinților, precum și o metodă de predare a unei lecții la alegere, dintre biologie, cultură sau matematică, după cum aveam să aflăm de la prof. Mihaela Popovici – director adjunct al Grupului Școlar „Ioan Bococi” din Oradea, coordonatorul proiectului. (Ov. D.)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 22:39:11 Ora standard a Europei de Est