Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În tabără științifică la Barajul Leșu

Elevi de la C.N. „Arany János” din Salonta

În tabără științifică la Barajul Leșu

În perioada 5-9 iulie 2010, a avut loc, la Barajul Leșu, o tabără științifică la care au participat elevii de la Colegiul Național „Arany János” din Salonta care sunt membri ai proiectului coordonat de prof. Kiss Mária și Meszar Iuliana.

Manifestarea de la Barajul Leșu a însemnat, de fapt, continuarea și finalizarea proiectului național „Protejează natura, descoperă realitatea”, cu două activități importante: simpozionul științific din luna mai și  tabăra științifică de la Barajul Leșu. La finanțarea proiectului au participat: Asociația „Pro Lyceum” Salonta „Alapitvany” (fundația școlii), C.N. „Arany János” Salonta, Primăria municipiului Salonta, precum și Comitetul reprezentativ al părinților de la C.N. „Arany János”. Le mulțumim foarte mult și pe această cale pentru sprijinul acordat, fără de care nu ar fi fost posibilă această tabără.
 Dornici de a afla lucruri noi, entuziaști și curioși, am pornit spre tabăra de la Barajul Leșu; după trei ore de mers, nerăbdători și energici, iată-ne ajunși la destinație. Primul pas: momentul organizatoric care a început cu ocuparea camerelor, împărțirea pe grupe și deschiderea festivă care ne-a captivat; joc de cunoaștere a colegilor, stabilirea unor reguli la care ne-am adus și noi contribuția, atât în identificarea acestora, cât mai cu seamă în respectarea lor. Îndată am și pornit într-o scurtă drumeție, în cercetare spre peștera „cu sau fără lilieci!?”
 Seara a fost una distractivă, cu vizionare de film, iar doritorii s-au putut înscrie la campionatele de cruce, șah sau sudoku, după preferințe.
A doua zi, am început în forță cu trezirea la 7.30, iar după dejun și o mică pauză, am participat la primul curs: Informatică - editarea de filme în programul Adobe Premiere Pro CS4, prezentat de dl prof. Kiss Ernõ. Am dat apoi startul unui concurs de regizare a unor filme, pe teme diferite (distracțiile, cursurile și drumețiile), pe care urma să le prezentăm în ultima zi. Am pătruns în tainele științelor exacte după care am făcut o incursiune în tainele Universului și anume „Nașterea Universului în mitologie, literatură și știință, prezentată de dna prof. Zoe Nagy. Am vorbit despre miturile ce stau la baza nașterii Universului și am pus bazele unei viitoare dezbateri.
În paralel, colegii noștri de la secția maghiară au rezolvat jocuri logice, propuse de dna prof. Meszar Iuliana, probleme de admitere la facultate pentru clasa a XII-a. La matematică și fizică, cursurile s-au desfășurat pe două nivele: clasele IX-X și clasa a XI-a.
După pauza de masă, am învățat despre flora și fauna Munților Apuseni. Doamna prof. Rodica Păfucan ne-a prezentat un material din care am putut afla lucruri foarte interesante despre speciile de plante și animale, după care am trecut să le identificăm în peisajul alpin al pajiștei din apropiere.
Ziua de miercuri a fost destinată drumeției la Coada Lacului, dar ploaia ne-a stricat planurile, așa că am făcut o mică schimbare în program și am continuat cu fizica printr-un program foarte util în rezolvarea problemelor de fizică și matematică și anume „Geogebra”, propus de doamna prof. Kiss Mária, precum și rezolvarea unor subiecte de bacalaureat.
Am realizat și experimente chimice inedite, cu ajutorul doamnei prof. Domján Laura, precum: „batista care nu arde”, „șarpele negru”, „pomul lui Saturn” și „spuma de gelatină”. La tema „Iarna”, am observat că pe rămurelele bradului apar niște foițe albe care seamănă cu gheața, datorită proprietății naftalinei de a sublima... și alte efecte.
 Cea de-a patra zi de tabără, am început-o cu jocurile ecologice propuse de dna prof. Rodica Păfucan în cadrul cărora a trebuit să identificăm specii de plante. Nu ne-am lăsat și, în aceeași zi, am parcurs  traseul cel mai lung, de la Barajul Leșu la Coada Lacului, într-un timp record de două ore și 30 de minute, la întoarcere, din cauza oboselii, ne-au trebuit trei ore. În felul acesta, ne-am măsurat și calitățile fizice. Orientarea turistică și recunoașterea unor specii de plante și animale au fost alte două obiective.
Timpul s-a scurs repede și numai ce ne-am trezit cu ziua bilanțului: dezbaterea despre Nașterea Universului, premierea celor mai buni botaniști, cei mai abili matematicieni - premiile sudoku, câștigătorii campionatului de cruce și, nu în ultimul rând, cele mai bune filme care au redat multe momente bune și interesante din tabără.
Ne declarăm mulțumiți și norocoși pentru  ocazia pe care am avut-o de a participa la o astfel de tabără, cu o organizare foarte bună, cursuri bine documentate și prezentate cu talent și bunăvoința de  domnii profesori. (Ioana Păfucan)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 22:39:22 Ora standard a Europei de Est