Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școli antreprenoriale pentru femei

În 12 centre rurale din județul Bihor

Școli antreprenoriale pentru femei

Facultatea de Științe Economice, Universitatea din Oradea (în calitate de coordonator inter-regional) anunță demararea activității de instruire în cadrul Școlii antreprenoriale pentru femei, care doresc să-și inițieze propria afacere, în 12 centre rurale din județul Bihor.

Activitatea se desfășoară în parteneriat cu Agenția națională pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, Universitatea de Nord Baia Mare, Universitatea „Eftimie Murgu” Reșița, Fundația „Academia Comercială Satu Mare” și Societatea Științifică de Management din România, în cadrul proiectului „Antreprenoriatul și egalitatea de șanse. Un model inter-regional de școală antreprenorială pentru femei”, proiect finanțat din Fondul Social European –„Investește în oameni!”; contract  nr. POSDRU/9/3.1/S/5; perioada de implementare: 05.01.2009 - 05.01.2011; valoare: 12.500.104 lei.
La aceste activități de instruire, vor participa, gratuit, 144 de persoane la nivelul celor 12 centre rurale, câte 12 persoane selectate în grup țintă II – femei care doresc să-și inițieze propria afacere, la nivelul fiecărui centru rural.
Obiectivele acestor activități de instruire
*formarea culturii antreprenoriale *creșterea abilității de a transforma ideile de afaceri în acțiuni concrete, prin furnizarea informațiilor necesare privind mediul de afaceri și oportunitățile existente pe plan local *elaborarea unui plan de afaceri *organizarea și derularea unei afaceri de succes și servicii de sprijin pentru inițierea unei afaceri, având ca efect generarea unui număr crescut de afaceri în mediul rural.
Cursantele vor parcurge un modul de curs: Modul IInițierea afacerii, iar la finalul activității de instruire, va avea loc evaluarea prin concursul „Planul meu de afaceri!”, premiile constând în sume minim necesare înființării efective a unei firme pentru punerea în aplicare a ideilor de afaceri propuse. Astfel, în cadrul acestui proiect, cursantele vor fi nu doar instruite, ci și sprijinite să-și transforme ideile de afaceri în acțiuni concrete sau în concordanță cu oportunitățile de antreprenoriat local.
Centrele rurale AntrES, au fost constituite cu sprijinul autorităților locale, în perioada mai – iunie 2009, prin semnarea de acorduri de parteneriat cu administrația publică locală. Astfel, au fost constituite 12 centre rurale, la sediile primăriilor, din localitățile: Aușeu, Vadu-Crișului, Bratca, Budureasa, Roșia, Pomezeu, Diosig, Sălacea, Spinuș, Tinca, Avram Iancu și Tulca.
Activitatea de instruire în cadrul școlii antreprenoriale pentru femei se va desfășura la sediul primăriei din centrului rural AntrES, în perioada 1 iulie – 30 septembrie 2010, bilunar, în zilele de vineri și sâmbătă; manager de proiect - prof. univ. dr. Anca Dodescu
Pentru informații suplimentare: www.antres.ro; coordonator teritorial - conf. univ. dr. Maria Madela Abrudan, e-mail: mabrudan@uoradea.ro; coordonator local Aleșd - conf. univ. dr. Nicoleta Bugnar, e-mail: nbugnar@uoradea.ro; coordonator local Beiuș: conf. univ. dr. Dorina Popa, e-mail: dlezeu@uoradea.ro; coordonator local Marghita - conf. univ. dr. Mirela Bucurean, e-mail: mbucurean@uoradea.ro; coordonator local Salonta - conf. univ. dr. Olimpia Ban, e-mail: oban@uoradea.ro

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:03 Ora standard a Europei de Est