Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pedagogia Waldorf pe înțelesul tuturor

În trei zile, la Grădinița nr. 36 din Oradea

Pedagogia Waldorf pe înțelesul tuturor

Timp de trei zile, la Grădinița nr. 36 din Oradea, s-au ținut cursuri speciale cu părinții care și-au înscris copiii la grupele Waldorf...

Grădinița nr. 36 din Oradea este singura grădiniță din municipiul de pe Crișul Repede (și județul Bihor) unde, din septembrie 2010, vor funcționa primele trei grupe Waldorf (două la secția română și una la secția maghiară), pe lângă cele trei grupe de învățământ tradițional.
Pentru a pregăti părinții pentru „marea confuntare” din toamnă, directorul unității, prof. Lidia Petrica a considerat potrivită o întâlnire a părinților cu un formator Waldorf, pentru inițierea lor în pedagogia Waldorf.  
 Invitatul special al acestor întâlniri de suflet a fost doamna profesor Ileana Vasilescu (din București – formator Waldorf), prezentă la Oradea cu prilejul cursurilor de specializare pentru formarea educatorilor Waldorf.
Educație pentru libertate... și creativitate
Prof. Ileana Vasilescu, Lidia Petrica și Eugenia Drăgoi au oferit părinților posibilitatea de a înțelege cum se face instrucție și educație în alternativa Waldorf, care pune accentul pe educația pentru libertate și creativitate, pe educarea omului întreg (educarea spiritului, sufletului și corpului). În lumina acestei pedagogii se urmărește crearea omului moral, liber și creativ.
La cele trei reuniuni s-au dezbătut teme interesante (Principiile educației Waldorf, Ce știm și ce nu știm despre copilul nostru, Raportul dintre autoritate și libertate...), s-au făcut aplicații practice, jocuri și demonstrații, părinții fiind de-a dreptul încântați de aceste întâlniri de suflet.
„Waldorf-educație este materializarea convingerii că fiecare din noi poate să fie schimbarea ce și-o dorește în lume și că importantă este statornicia deciziei luate, drumul cu greutățile lui, satisfacțiile venind din efortul depus, din dăruire, din încrederea în idealul propus și nu neapărat din rezultatele imediate... Privind în jur conștient, nu poți să nu te întrebi de ce atâtea lucruri nu funcționează sau merg prost. Și tot privind și analizând ajungi la cauze, multe cauze…Una dintre ele…educația.
O mulțime de abilități de comunicare și relaționare interumană, atitudinea față de viață se dobândesc printr-o educație sănătoasă. Dar educația este pasată de școală către părinți, de aceștia înapoi către școală. Între cele două, copilul crește la voia întâmplării. Prin educație se modelează de fapt viitorul individului, omenirii, lumii. După școală, la omul matur, ar trebui să funcționeze școlirea ca părinte, autoeducația…informarea continuă.
Deviza noastră: Educarea copilului este un drum spre noi înșine.
Nu visele, eforturile materiale și teoriile noastre îl educă pe copil, ci strădania de a fi un părinte/educator mai bun, mai informat, responsabil.
Misiunea noastră: Să informăm, să prilejuim experiențe, să sprijinim părintele/educatorul în conștientizarea responsabilităților, în găsirea soluțiilor personalizate.
Valorile noastre: Spiritualitate, Adevăr, Frumos și Bine în Educație...”, susține doamna profesor Ileana Vasilescu. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pedagogia Waldorf pe înțelesul tuturor.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:15:46 Ora standard a Europei de Est