Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Economicul se mută, dar și „Alexandru Roman”...

De pe „frontul de vest”

Economicul se mută, dar și „Alexandru Roman”...

Ca urmare a faptului că imobilul în care a funcționat Colegiul Economic „Partenie Cosma”din Oradea a fost retrocedat Episcopiei Romano - Catolice, economiștii se văd „scoși în stradă” și plasați în clădirea Școlii cu clasele I-VIII „Alexandru Roman” (clădire în care a mai funcționat Economicul... pe vremuri).

De voie de nevoie, și „Alexandru Roman” trebuie să părăsească sediul (de pe Clujului nr. 66) și să bată în retragere în clădirea cealaltă (pe Clujului 106). În primăvară, lor li se rezervase spațiu corespunzător (prin comasare) la Școala cu clasele I-VIII „Lucreția Suciu”, dar nu au acceptat așa ceva. În atari condiții, ei vor împărți spațiul cu economiștii. Elevii de la „Alexandru Roman” vor învăța în schimbul de dimineață, iar după-amiază, în sălile lor de clasă vor veni economiștii. Nu putem concepe cum va arăta un mobilier în care învață un elev de clasa I și un licean (poate chiar un adult seralist)!
Luni (23 august), am trecut și noi pragul celor două unități de învățământ să vedem cum decurge „debarcarea”...
Supărați și indignați, profesorii (și unii și alții) deplâng situația și nu-și pot explica cum de s-a găsit o asemenea variantă („total nefericită” – consideră ei). Economiștii se văd divizați și plasați în trei clădiri și în două schimburi (o soartă tristă și un viitor sumbru – pe care nu le merită un colegiu reprezentativ al județului).
Cot la cot, dascăli, directori, contabili, portari și femei de serviciu, cu toții pun umărul, adună și împachetează, iar mijloacele de transport ale primăriei (PMO) transportă mobilierul și materialele didactice. Tâmplarii, zugravii și vopsitorii sunt și ei în priză, mai puțin electricienii care trebuiau să monteze deja prizele și tot echipamentul pentru cabinetele de informatică...
Imaginile redau atmosfera, vorbind în felul lor despre ceea ce se putea surprinde la ora vizitei noastre în cele două școli „sinistrate”. (Ovi Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Economicul se mută, dar și „Alexandru Roman”...

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:13:15 Ora standard a Europei de Est