Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnirea ministrului Cristian Adomniței cu liderii federațiilor sindicale din educație

Clasa 0

Întâlnirea ministrului Cristian Adomniței cu liderii federațiilor sindicale din educație

01.08.2007
Ministrul educației, cercetării și tineretului Cristian Adomniței s-a întâlnit astăzi, 1 august 2007, cu liderii celor patru federații sindicale din educație. Discuțiile s-au axat pe structura învățământului preuniversitar care se va regăsi în proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar.

 

Potrivit ministrului Cristian Adomniței, educația timpurie a copiilor trebuie să dureze de la 3 la 6 ani in cadrul grădinițelor, iar MECT își asumă rolul de a crea premisele unei educații timpurii de calitate. Cristian Adomniței și liderii de sindicat au ajuns la un acord în ceea ce privește introducerea în structura învățământului preuniversitar a unei clase pregătitoare- clasa 0.
Astfel, învățământul obligatoriu de 10 clase va începe de la vârsta de 6 ani cu clasa pregătitoare 0 și va fi structurat pe două cicluri: primul ciclu va fi de la clasa 0 la clasa a IV-a iar cel de-al doilea de la clasa a V-a la clasa a IX-a.
De asemenea, s-a ajuns la consens în ceea ce privește generalizarea tezelor cu subiect unic la clasele a VII-a, a VIII-a și a IX-a. Semestrial, elevii vor susține teză la limba și literatura română, matematică și alternativ la una dintre disciplinele istorie, geografie și limbă străină.
Media finală a celor 18 teze susținute în cei trei ani va sta la baza eliberării unui certificat de absolvire a învățământului obligatoriu de 10 clase.
Un alt subiect important luat în discuție a fost procedura de admitere la liceu. Astfel, admiterea se va realiza în două etape, un aspect important fiind posibilitatea liceelor de a organiza examen de admitere.
În prima etapă, admiterea se va realiza pe baza mediei obținute între nota de la examen și media notelor de la tezele cu subiect unic din clasele a VII-a, a VIII-a și a IX-a. Cea de a doua etapă constă în repartizarea computerizată a elevilor care nu au obținut un loc la liceu în prima etapă. Repartizare computerizată se va realiza pe baza mediei de la tezele cu subiect unic și în funcție de opțiunile elevilor și va urmări completarea locurilor de la liceu rămase libere după prima etapă de admitere.
Ministrul Cristian Adomniței și-a exprimat dorința de revigorare a învățământului liceal astfel încât acesta să devină atractiv pentru un număr cât mai mare de elevi. „Un principiu al noii legi a învățământului preuniversitar este ca învățământul liceal să devină generalizat și gratuit. Dorim ca până în 2010 să atingem procentul asumat cu Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de absolvenți de liceu și anume 85% dintre tineri să aibă bacalaureatul", a declarat ministrul Cristian Adomniței.
În perioada următoare vor avea loc și alte discuții între ministrul Cristian Adomniței si reprezentanții federațiilor sindicale având ca subiect pachetul legislativ privind educația.
BIROUL DE PRESĂ


 

 

 

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:25:42 Ora standard a Europei de Est