Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
25 noiembrie 2020
*1. Ideea unui profesor britanic: acces universal la învățământul superior – ,,cheie” pentru combaterea dezinformării / În lumea digitală, pentru oameni e vitală ,,capacitatea de a nu fi înșelat”
.....
,,Pandemia ne scufundă în lumea virtuală mai adânc și mai rapid decât ne-am fi putut imagina cu doar un an în urmă, iar ușurința de proliferare a falsurilor devine tot mai tulburătoare”, scrie într-un articol publicat de revista de specialitate Times Higher Education profesorul Tim Blackman, vicecancelar al The Open University, mare universitate britanică având o lungă tradiție de predare la distanță. În acest context, el face trimitere la rolul educației de a preveni înșelăciunea și afirmă: ,,pentru ca învățământul superior să poată vaccina populațiile împotriva dezinformării, e nevoie să universalizăm accesul la acesta”.

*2. Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să ia în considerare redeschiderea școlilor, conform recomandării OMS
.....
Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să suspende educația online și să ia în considerare redeschiderea școlilor, practică la care au recurs aproape toate marile state europene. Instituția condusă de Renate Weber s-a sesizat din oficiu în legătură cu situația asigurării de laptopuri la cerere pentru profesori, pentru continuarea școlii în on-line, se arată într-un document obținut de Edupedu.ro.

*3. Cercul de informatică ,,Programare cu răbdare”, premiat la WITSA Global ICT Excellence Awards. Activitățile STEM s-au extins la nivel național cu peste 800 de copii la doi ani de la înființare
.....
La doi ani de la înființare, cercul de informatică ,,Programare cu răbdare” de la Bacău se extinde la nivel național și primește premiul World Information Technology and Services Alliance (WITSA). Cercul are acum peste 20 de centre în țară și chiar în alte țări, iar 800 de copii și tineri frecventează activitățile educative.
Premiile WITSA Global ICT Excellence Awards onorează realizările în aplicarea tehnologiei informației în întreaga lume. Câștigătorii au prezentat excelență în una din cele patru categorii: Excelența sectorului public, Excelența sectorului privat, Creșterea durabilă și Oportunitatea digitală.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
21 noiembrie 2020
*1.Estonia: Ministrul Educaţiei demisionează după ce presa a scris că își ducea copiii la școală cu șoferul și mașina de serviciu
.....
Ministrul Educaţiei din Estonia, Mailis Reps, a demisionat ,vineri, după ce presa locală a arătat că ea folosea maşina de serviciu şi şoferul pentru a-şi duce copiii la şcoală, informează dpa, citată de Agerpres.
Tabloidul Ohtuleht a scris că un şofer al ministerului a folosit de mai multe ori o maşină de serviciu pentru a duce la şcoală şi a-i aduce acasă pe copiii lui Mailis Reps.

*2.Olimpici naționali de liceu au creat un site unde îi ajută pe elevii de a VIII-a să învețe pentru Evaluarea Națională: Scopul este de a ajuta copiii cu mai puține resurse să își atingă obiectivele educaționale, în contextul pandemiei
.....
Șase olimpici au pornit un proiect inedit pentru a-i ajuta pe elevii mai mici care trebuie să susțină în vara viitoare Evaluarea Națională. „Ne dorim să ajutăm elevii de clasa a VIII-a să treacă cu bine peste această situație dificilă creată de pandemie. Oferim lecții săptămânale care urmează curricula pentru Evaluarea Națională 2021”, au explicat aceștia în descrierea de pe site-ul pentru meditații lansat de ei – matex.xyz.

*3. Tabloul dezastrului din învățământul superior: România – pe ultimele locuri din Europa la numărul de tineri cu studii superioare, rata de înscriere la universitate, personal academic – Raport Bologna 2020
.....
România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba despre procentul persoanelor cu studii superioare în categoria 25-34 de ani, pentru care-și propusese o creștere substanțială până în 2020, potrivit unui nou raport dat publicității săptămâna aceasta. Documentul arată că țara se află, în același timp, printre ultimele din Europa din punct de vedere al persoanelor cu studii superioare pe celelalte categorii de vârstă, în pofida unor creșteri semnificative în ultimul deceniu și jumătate. În plus, se numără printre ultimele state europene la capitole precum rata de înscriere a tinerilor în învățământul superior, în timp ce numărul de instituții de învățământ superior și cel al angajaților din mediul academic au înregistrat scăderi în ultimele două decenii, marcate de dezvoltare la nivel european.

Obezitatea la copii și adolescenți (II)

Sfatul medicului

Obezitatea la copii și adolescenți (II)

Ne răspunde doamna doctor Carmen Băloiu - medic pediatru la Spitalul Clinic Municipal „dr. Gavril Curteanu” din Oradea.

Obezitatea este un proces complex cu debut în prima copilărie. Condiționarea obezității la vârstele ulterioare de obezitate infantilă determină și efecte pe termen lung printre care creșterea tensiunii arteriale, creșterea numărului de celule adipoase, modificări metabolice cu perpetuarea obezității. Factorii responsabili de întreținerea stării de obezitate odată instalate sunt factori psihologici (senzația de foame între mese, chiar la aporturi mari), modificări metabolice locale și generale (creșterea lipidelor, colesterol, trigliceride).
 Majoritatea simptomelor sunt nespecifice sau sunt legate de efectele secundare ale modificărilor corporale.
Sunt importante câteva precizări de ordin clinic: *majoritatea acuzelor sunt de ordin emoțional-subiectiv *excesul caloric al dietei face ca procesul de creștere și dezvoltare să se facă aproape de limita superioară a potențialului genetic *existența unui handicap mecanic legat de suprapondere:
a) copiii obezi se mișcă mai puțin
b) dezadaptare circulatorie (tahicardie la eforturi moderate)
c) scăderea capacității ventilatorii cu somnolență, letargie. d) supraîncărcarea articulară
*simptome cardio-vasculare, metabolice (obezitatea favorizează instalarea diabetului zaharat la adult).
Clinica obezității este complexă. S-au imaginat de-a lungul timpului multiple formule de calculare a obezității. Se admite clasic calcularea  obezității în funcție de excesul ponderal realizat:
*o depășire cu 10-20% din greutatea ideală (greutatea raportată la talie) = suprapondere
*o depășire între 20-30% = obezitate ușoară
*30-50%= obezitate medie
*peste 50%= obezitate severă.
Este important de menționat și de reamintit că obezitatea antrenează prin modificările metabolice existente instalarea de sindroame cu răsunet negativ asupra vieții individului și a apartenenței sale sociale.
Printre complicațiile obezității mult discutate, importante sunt:
a) probleme nutriționale asociate (hiperlipoproteinemie, anemia hipocromă, denutriție proteică)
b) complicații cardio-vasculare (hipertensiunea arterială, ateroscleroza și cardiopatia)
c) boli metabolice asociate (litiaza biliară și hiperuricemia)
d) supraîncărcare statică a aparatului locomotor (artroze, edeme și dureri ale membrelor inferioare)
e) disfuncția ventilatorie
f) probleme psihologice (sentiment de inferioritate, frustrare) (Va urma)

Trimite email

joi, 3 decembrie 2020