Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modernizarea curriculumului național este prioritară

Concluzii în urma reuniunii Consiliului pentru Curriculum

Modernizarea curriculumului național este prioritară

Prima întrunire a Consiliului pentru Curriculum, organism consultativ al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS), s-a desfășurat vineri, 3 septembrie 2010, la sediul MECTS.

Scopul reuniunii a fost analizarea atribuțiilor Consiliului pentru Curriculum în contextul activității MECTS, precum și stabilirea unor termene cheie pentru activitatea consiliului.
Prezent la această întâlnire, ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, domnul Daniel Petru Funeriu, a declarat că modernizarea curriculumului național este prioritară, dar că aceasta se va face secvențial, coerent și pe baze științifice. „Modernizarea curriculumului național nu se va face în pripă. Consiliul va gestiona acest lucru, urmând toate fazele elaborării unui curriculum, într-un mod științific. Primul pas este elaborarea unui cadru de referință curricular, adică a unui document care va prezenta foarte clar care trebuie să fie nivelul elevului român în funcție de fiecare ciclu de școlarizare pe care-l traversează. Acest cadru de referință va fi supus dezbaterii publice deoarece  pregătirea elevilor noștri este o opțiune a societății românești”, a declarat ministrul Daniel Petru Funeriu.
Ministrul Educației a mai spus că doar după ce etapele inițiale vor fi parcurse se va trece la faza de proiectare și implementare a curriculumului național. „Etapele finale presupun elaborarea programelor cadru și a programelor școlare. Manualele școlare sunt ultima parte din construcția acestui curriculum, iar ele trebuie să urmeze programa școlară. Vom avea alte manuale școlare la capătul unui demers coerent și științific, coroborat cu formarea resurselor umane. Consiliul este cel care va decide mersul firesc al lucrurilor”, a declarat ministrul Daniel Petru Funeriu.
Consiliul pentru Curriculum are în componență 20 de experți și a fost înființat în luna august a acestui an, prin ordin al ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. Rolul său principal, ca organism consultativ al MECTS, este acela de a orienta procesul de proiectare, implementare și evaluare a curriculumului național.
(B. P.)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:25:34 Ora standard a Europei de Est