Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cel mai bun prieten”

Diferiți…, dar împreună

„Cel mai bun prieten”

Toți suntem diferiți, dar, în același timp, egali. Diversitatea este mirodenia care ne încântă viața în relațiile pe care le stabilim cu ceilalți. A fi altfel și a vorbi altă limbă nu fac din noi decât un rezervor inepuizabil de experiențe noi și diferite.

Împărtășindu-le nu se realizează decât o îmbunătățire a culturii pe care o simțim a noastră și a unui spațiu pe care îl simțim al nostru. Capacitatea de a primi și a dărui trebuie împărtășită de la cea mai fragedă vârstă pentru a putea ajunge la realizarea scopului dorit, și anume la conceptul de cultură universală în care fiecare să-și regăsească specificul național și să se bucure de acesta fără teama de a fi judecat sau ignorat.
 Acestea au fost premisele de la care au pornit cadrele didactice de la Școala cu clasele I-IV din Săbolciu (șosea) și Grădinița din Săbolciu în realizarea proiectului intercultural „Diferiți..., dar împreună”. Proiectul, coordonat de dl înv. Negrău Florian Adrian și realizat în colaborare cu dnele educatoare Ruzsa Natalia, Iovan Sanda și Sotoc Simona, a vizat o mai bună cunoaștere și apropiere între copiii romi și români din cele două unități școlare. Activitățile s-au derulat pe parcursul lunilor februarie-1 iunie 2010 și au constat în discuții despre datini și obiceiuri ale celor două etnii, prezentarea portului tradițional specific, realizarea de expoziții comune cu lucrări ale copiilor de 1,8 Martie și de Paște, iar finalizarea proiectului s-a realizat pe data de 1 Iunie.
De ziua tuturor copiilor, toți partenerii s-au reunit și au desfășurat activități deosebit de interesant și distractive: au desenat împreună, au cântat, au dansat, s-au întrecut în jocuri pe placul tuturor, „Cursa măgărușului”, „Balonul buclucaș”, „Scaunele muzicale”… Surpriza dulce a zilei a fost tortul pregătit de câteva mămici care au asistat cu plăcere la activitățile zilei.
Bucuria și entuziasmul s-au putut citi pe chipul fiecărui copil, fie el român sau rom, preșcolar sau școlar în momentul înmânării diplomelor „Cel mai bun prieten”.
Proiectul a fost binevenit în contextul în care începând de anul viitor școlar, copiii romi de la Școala cu clasele I-IV din Săbolciu (șosea) vor fi integrați în clasele primare din Săbolciu. (Elena N.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:08 Ora standard a Europei de Est