Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Au fost comasate școlile speciale nr. 2 și 3 din Oradea

Din raționamente economice

Au fost comasate școlile speciale nr. 2 și 3 din Oradea

Elevii Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 2 și cei ai Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 3, ambele din Oradea, vor începe luni anul școlar într-o nouă locație.

În urma discuțiilor purtate de către vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, domnul Dumitru Voloșeniuc, cu conducerea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, s-a convenit ca cele două unități școlare aflate în subordinea Consiliului Județean Bihor să fie comasate. Astfel, un total de 192 de elevi, 127 proveniți de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 2, respectiv 65 proveniți de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 3 vor începe anul școlar în clădirea situată pe str. Traian Lalescu, la numărul 3, unde până în această vară a funcționat Inspectoratul de Poliție al județului Bihor.
„Am hotărât comasarea celor două școli în primul rând din rațiuni economice. Centrul numărul 2 funcționa tot pe strada Traian Lalescu, la 200 de metri de noua locație, iar Centrul numărul 3 pe strada Cuza Vodă. Chiria pe care Consiliul Județean o plătea numai pentru centrul de pe Lalescu trecea de 15.000 de lei pe lună, iar pentru Centrul numărul 3, se plătea o chirie de 2.400 euro pe lună. În urma acestei reorganizări, Consiliul Județean Bihor va face o economie de peste 300.000 de lei pe an”, a declarat domnul Dumitru Voloșeniuc, vicepreședintele C.J. Bihor.
După eliberarea spațiului de către Inspectoratul de Poliție al județului Bihor, au fost realizate o serie de lucrări de recompartimentare și recondiționare a clădirii, fiind amenajate și o bucătărie și câteva laboratoare, astfel încât elevii să poată începe anul școlar în noul sediu. (D. Crăciun)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:08:06 Ora standard a Europei de Est