Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii dau o mână de ajutor la pregătirea sălilor de clasă

Bune practici la C.T. „Constantin Brâncuși” din Oradea

Elevii dau o mână de ajutor la pregătirea sălilor de clasă

În raidul pe care l-am făcut prin mai multe școli din municipiul Oradea și județul Bihor, aveam să surprindem elevi și foști elevi care dădeau o mână de ajutor la pregătirea sălilor de clasă pentru începerea noului an școlar. Asemenea bune practici am întâlnit și la Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși” din Oradea.

Doi tineri minunați, Silaghi Elisei Matei, olimpic național (premiul II pe țară) și Torok Raul Cristian, absolvent, au amenajat sala nr. 47 (cabinetul de desen tehnic și construcții, sala drei ing. Monica Gale), au gletuit, zugrăvit și vopsit, rașchetat și lăcuit. „Acum arată ca o sală de dans”, ne spunea dra ing. Monica Gale. În sala nr. 3, în cabinetul de prelucrare a lemnului, cei care zugrăveau și vopseau, cocoțați pe schele, nu erau zugravi și vopsitori, ci o echipă de șase elevi (din a XIII-a C): Marian Merca, Adrian Burlea, Adrian Sabău, Marius Popa (violonistul colegiului), Dan Călugăr și prietenul acestuia, Cosmin Moza (fost elev al școlii). Ei lucrau ca adevărați meseriași, sub îndrumarea dnei prof. ing. Elena Popa.
„Nu este an școlar în care elevii noștri să nu se întoarcă de la olimpiade și concursurile pe meserii cu premii și mențiuni naționale. La fel de mult ne bucurăm și atunci când vin să ne ajute la pregătirea sălilor. Este ca un „examen” dat la civică și practică, în care ei își etalează priceperea în specialitatea în care se pregătesc...”, ne-a declarat directorul colegiului, distinsul profesor Mihai Crețu.
Orarul, întocmit și afișat încă din 9 septembrie!
Cei ce au răspuns de întocmirea orarului s-au conformat întocmai, iar joi (9 septembrie 2010), l-au afișat la intrarea în sala profesorală. La „Brâncuși”, o săptămână de școală (fără practică comasată) totalizează 961 de ore. Într-un an școlar, la toate clasele, profesorii colegiului țin nu mai puțin de 21.229 de ore (inginerii au 13.100 de ore). Numărul orelor de practică a scăzut mult prin dispariția școlii de arte și meserii. De anul viitor, maiștrii nu o să mai aibă ore.
În acest an școlar, colegiul funcționează cu 40 de clase, și cu un efectiv de peste 1.120 de elevi; cinci clase de-a IX-a (tehnician desenator pentru construcții și instalații, tehnician operator tehnică de calcul, tehnician mecatronist, tehnician în prelucrarea lemnului – secția maghiară și o clasă de seral); liceu tehnic și tehnologic la zi, la clasa a X-a, șapte clase (3+4), plus o clasă la seral; tot câte șapte clase de liceu tehnic și tehnologic și la clasele a XI-a și a XII-a zi; trei clase de-a XIII-a liceu tehnologic la zi; cinci clase de seral: două la a XII-a și trei la a XIII-a; patru clase de liceu cu frecvență redusă și o școală postliceală de maiștri (anul II).
Două proiecte școlare în derulare cu francezii și italienii
În cadrul unui parteneriat pe care colegiul orădean îl dezvoltă cu Centrul de ucenici din Poitiers (un centru de formare profesională a ucenicilor din Franța), brâncușienii orădeni experimentează un modul nou de excelență – modulul de restaurare de monumente istorice și culturale. În toamna trecută (pe 7 noiembrie 2009), 19 elevi francezi care se pregătesc în centrul din Poitiers au fost în vizită la Oradea. Timp de două săptămâni, zidarii francezi au făcut practică pe șantierele de construcții ale S.C. CIAC, alături de partenerii lor orădeni.
 Din inițiativa și prin mijlocirea domnului Ercole Raimondo, fondatorul - responsabil al Centrului Cultural Italian din Oradea, în 2008, s-a demarat proiectul de parteneriat „Omul și piatra”, între Istituto Tecnico Geometri „Andrea Pozzo” din Trento (Italia), trei licee orădene (între care Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”) și un colegiu din Șimleu Silvaniei (județul Sălaj). În virtutea acestui proiect de parteneriat, într-o primă etapă, în noiembrie 2008, elevii italieni au venit în vizită la Oradea, iar orădenii le-au întors vizita în luna mai 2009. În iunie 2009, a avut loc, la Oradea, o nouă etapă, rezervată doar adulților (membri ai Uniunii arhitecților). În cadrul celei de-a patra etape, 33 de elevi italieni de la „Andrea Pozzo” (și șapte însoțitori, între care prof. Paolo Rasera – directorul adjunct al liceului și Marco Frenez) au pornit, luni (19 octombrie 2009), într-o excursie de șase zile, având ca obiectiv central vizitarea partenerilor de proiect din Oradea și Șimleu Silvaniei. Prin tradiție și profilul liceului, elevii italieni, ajutați de specialiști, și-au propus executarea unor lucrări de pavare. Un alt câștig al proiectului de parteneriat vor fi pentru elevii români cursurile teoretice și practice susținute de specialiști italieni pentru însușirea tehnicii de pavare cu piatră porfido.
(Ovi Dan)

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 00:53:37 Ora standard a Europei de Est